loading...
مجله تفریحی و سرگرمی و علمی(با خنده وارد شوید)
عضویت در وب

جهت عضویت در سایت کلیک کنید
جهت عضویت در سایت کلیک کنید
به علت به روز بودن از صفحات دیگر نیز بازدید کنید

MOHAMMAD بازدید : 29 شنبه 02 فروردین 1393 نظرات (0)

 

بدن انسان، مکانيزم محافظتي پيچيده اي دارد. به عنوان مثال هر زمان که يک وعده غذا نخوريد، آب کافي ننوشيد، دچار استرس شويد يا کمبود خواب داشته باشيد،اولين علامت آن سردرد است

بدن انسان، مکانيزم محافظتي پيچيده اي دارد. به عنوان مثال هر زمان که يک وعده غذا نخوريد، آب کافي ننوشيد، دچار استرس شويد يا کمبود خواب داشته باشيد،اولين علامت آن سردرد است از اين رو بهتر است علت نهفته سردردها را بدانيم. در ادامه مطلب به نقل از سايت «Readers Digest» به چند راهکار براي رفع سردرد اشاره مي شود:

نوشيدن آب:با کم شدن آب بدن، روند متابوليک بدن تحت تاثير قرار مي گيرد و خشکي بدن باعث سردرد مي شود. بنابراين هر بار که احساس کرديد به زودي دچار سردرد مي شويد، ميزان مصرف آب و در صورت امکان آب ولرم را افزايش دهيد. اين کار علاوه بر رفع سردرد، به حرکت منظم روده ها کمک مي کند و سموم را از بدن دفع مي کند.

ماساژ با روغن طبيعي:روغن هايي چون استوقودوس، نعناع و اوکاليپتوس آرام بخش است از اين رو درمان موثري براي سردرد است. مقدار کمي از روغن را به پيشاني و پشت گردن بماليد. در يک اتاق خنک، تاريک و ساکت دراز بکشيد و چشم ها را ببنديد. اگر سردرد در قسمت پيشاني متمرکز است، هر دو انگشت نشانه را در دو طرف استخوان بيني بين ابروها بگذاريد و فشار دهيد و انگشتان را به شکل گردشي بين ابروها حرکت دهيد. اين حرکت کمک مي کند تا فشار در قسمت جلوي جمجمه کم شود. اگر دچار سردردهاي تنشي شده ايد با روغن پوست سر را ماساژ دهيد.

استنشاق بخارروغن هاي طبيعي :بعضي از سردردها به دليل گرفتگي بيني و سينوس هاست که با استنشاق بخار، انسداد بيني رفع مي شود و سردرد بدون نشانه از بين مي رود. براي اين که احساس آرامش بيشتري کنيد، چند قطره از روغن هاي طبيعي را به آب اضافه کنيد. دستمال آغشته با چند قطره از روغن هاي طبيعي را بو کنيد تا گرفتگي و سردرد رفع شود.

چوب صندل:اين چوب خاصيت خنک کننده دارد. هنگامي که سردرد داريد، کمي مخلوط پودر صندل را با آب مخلوط کنيد و به پيشاني بماليد. پس از خشک شدن، پيشاني خود را با آب ولرم بشوييد.

زنجبيل:علاوه بر اين که ضدنفخ است و در هضم غذا موثر است سردرد را نيز درمان مي کند کافي است مقداري زنجبيل تازه را له کنيد و در مقداري آب جوشانده بريزيد و از صافي رد و سپس ميل کنيد تا از شدت درد کاسته شود.

ورزش هاي کششي:از علايم سردردها، گرفتگي گردن، شانه و پوست سر است. انجام ورزش هاي ساده براي کشش اين نواحي مي تواند شدت سردرد را کاهش دهد. چانه را به سمت بالا و پايين، به سمت چپ و راست و گردن را به سمت هر دو طرف شانه بچرخانيد. گردن را با آرامش در جهت حرکت عقربه هاي ساعت و خلاف آن کمي بکشيد تا عضله گردن و شانه شل و آرام شود.

چاي سبز:اين نوشيدني سرشار از آنتي اکسيدان، درمان عالي سردرد است. سردردهايي که به علت نخوردن غذا يا چاي يا قهوه که به آن عادت کرده ايد، ايجاد مي شود، جاي نگراني ندارد اما سردردهاي مکرر ممکن است نشانه يک مشکل جدي باشد که لازم است علت آن را پيدا کنيد.

مصرف کره

کره درمان عالي سردرد است. به برنج مقداري کره اضافه کنيد تا مشکل يبوست شما رفع شود. مصرف روزانه کره باعث حرکت منظم روده ها مي شود و در نتيجه سردرد مزمن برطرف مي شود.


منبع : دلگرم

www.delgarm.com

محمدرضا بازدید : 20 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

خواص فوق العاده چای ترش !

چای ترش,خواص چای ترش,خاصیت چای ترش

این چای منجر به کاهش فشارخون می‌شود بهتر است با معده خالی مصرف نشود.

چای ترش با نام علمی L.Hibiscus sabdariffa، از خانواده  Malvaceaeمی‌باشد. این گیاه به طور گسترده در مناطق حاره‌ای کاشت می‌شود و رنگ قرمز کاسبرگ آن به عنوان نوشیدنی و رنگ خوراکی کاربرد دارد.

بیش از 300 گونه از این گیاه در سراسر جهان در مناطق گرمسیر و نیمه‌گرمسیر یافت می‌شود.

موطن اصلی این گیاه غرب آفریقاست و امروزه در سطح وسیعی در غرب آفریقا، آسیا، استرالیا، هند، مالزی، اتریش، آمریکای مرکزی و بسیاری از کشورهای گرمسیر کشت می‌گردد. در ایران چای ترش در سیستان و بلوچستان در شهرهای ایرانشهر و نیکشهر به طور گسترده‌ای کاشت می‌شود.
 
شروع گل‌دهی این گیاه از شهریور تا مهرماه بوده و برداشت کاسبرگ‌ها در آبان و آذر ماه است. برداشت با دست انجام می‌گیرد و در طی مرحله برداشت باید برای جلوگیری از آلودگی با مواد خارجی و زائد،  به هیچ‌وجه کاسبرگ با زمین یا سطوح آلوده تماس پیدا نکند و زمان بین برداشت و خشک کردن باید حداقل باشد.

معمولاً کاسبرگ‌ها 30- 20 روز پس از ریزش گلبرگ‌ها، به حداکثر اندازه خود می‌رسند و 20 – 10 روز پس از آن رسیدگی کامل حاصل می‌شود. بنابراین بهترین زمان برداشت 50- 40 روز پس از ریزش گلبرگ‌ها می‌باشد. کاسبرگ‌ها با دست از کپسول جدا می‌گردند که پس از آن باید خشک شوند.

در روش خشک کردن طبیعی، کاسبرگ‌ها را پس از جدا کردن از کپسول‌ها، روی گونی یا صفحات مشبکی که هوا در دو طرف آن‌ها جریان داشته باشد در سایه پهن می‌کنند تا خشک شود. از ترکیبات شیمیایی کاسبرگ  L.Hibiscus sabdariffa که از اجزاء اصلی در فعالیت‌های فیزیولوژیکی هستند می‌توان به آنتوسیانین‌ها و پلی‌فنول‌ها اشاره کرد که تأثیرات مربوط به سلامت این چای ناشی از این مواد است.

 فواید مصرف چای ترش
* برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.

* تقویت‌کننده سیستم ایمنی است؛ این چای غنی از ویتامین C می‌باشد که در برابر عفونت و سرماخوردگی مقاومت ایجاد می‌کند.

* فشارخون را کاهش داده که این تأثیر ناشی از عملکرد آنتوسیانین‌ها، پلی‌فنول‌ها و اسید هیبیسکوس می‌باشد.

* به دلیل غنی بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها، با حذف رادیکال‌های آزاد به حفاظت از سلول‌های بدن کمک می‌کند.

* بهبود پروفایل لیپیدی به علت داشتن موسیــلاژ، پکتین، آنتـــوسیانین، پلی‌فنــل‌ها، اسیــدهیبیسکوس  و اسیدسیتریک (از اثرات آنتی‌اکسیدانی آنتوسیانین‌ها مهار اکسیداسیون LDL  کلسترول می‌باشد که مانع تصلب شرایین می‌شود).

* در افراد دیابتی اثر هیپوگلایسمیک دارد.

 چای ترش و کاهش وزن
امروزه با افزایش شیوع اضافه‌وزن و چاقی که به دلیل سبک زندگی نامناسب از جمله نداشتن فعالیت بدنی کافی و هم‌چنین افزایش مصرف غذاهای آماده رخ داده است، افراد راه‌های گوناگونی را جهت کاهش وزن امتحان می‌کنند. چه بهتر که این راه‌ها منطقی‌تر و کم‌خطرتر و درعین‌حال کم هزینه‌تر باشند! مطالعات نشان داده‌اند چای ترش در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش، روند کاهش وزن را تسهیل می‌کند. این چای حاوی ماده‌ای است که تولید آمیلاز را مهار کرده و بنابراین جذب کربوهیدرات‌ها کمتر می‌شود.  این چای که در ایران به چای مکی یا قرمز نیز معروف است یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی‌های پرشکر و آبمیوه‌های حاوی ترکیبات سنتتیک از جمله شیرین کننده‌های مصنوعی و یا شربت ذرت با فروکتوز بالا می‌باشد.

موارد منع مصرف چای ترش
* ضروری است زنان باردار، شیرده و افرادی که قصد بارداری دارند بدون تجویز و نظر پزشک از مصرف این چای خودداری نمایند.

* هم‌چنین به دلیل تأثیر این چای بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند و یا زنان یائسه که تحت هورمون درمانی جایگزین هستند، از این چای استفاده نکنند.

* مصرف این چای برای افرادی که فشارخون پایینی دارند، توصیه نمی‌شود.
 
طریقه مصرف
گل‌های چای را در آب جوش ریخته و برای مدت 20 دقیقه صبر کنید. پس از آن گلبرگ‌ها را دور ریخته و با اضافه کردن کمی لیموترش، دارچین یا عسل از مصرف چای لذت ببرید. چنانچه دوست دارید چای شما غلیظ‌تر باشد می‌توانید گلبرگ‌های بیشتری را داخل آب جوش بریزید. مصرف روزانه 3 فنجان از این چای به بهبود جریان خون، تمدد اعصاب و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید چای ترش را در یخچال و یا فریزر قرار داده و از آن به صورت یک نوشیدنی سرد استفاده نمایید. لازم به ذکر است چنانچه در دوران کاهش وزن به سر می‌برید مقدار عسلی که به چای اضافه می‌کنید مهم است. هم‌چنین از آنجا که این چای منجر به کاهش فشارخون می‌شود بهتر است با معده خالی مصرف نشود. این توصیه خصوصاً در افراد دیابتی به دلیل تأثیر هیپوگلایسمیک این چای، باید جدی گرفته شود.

 

محمدرضا بازدید : 34 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

خواص بی نظیر نعنا فلفلی!

نعنا فلفلی,خواص نعنا,خاصیت نعنا

خواص بی نظیر نعنا فلفلی!نعنا فلفلی

مدام کسالت دارید؟ در هضم غذا مشکل دارید؟ پاهایتان درد می‌کند؟ زیاد عرق می‌کنید؟ نفستان بدبو شده؟ اگر جوابتان به این سوالات مثبت است برایتان درمانی از دل طبیعت آورده‌ایم که راست کار خودتان است. نعنا فلفلی!

مدام کسالت دارید؟ در هضم غذا مشکل دارید؟ پاهایتان درد می‌کند؟ زیاد عرق می‌کنید؟ نفستان بدبو شده؟ اگر جوابتان به این سوالات مثبت است برایتان درمانی از دل طبیعت آورده‌ایم که راست کار خودتان است. نعنا فلفلی! این سبزی نه تنها تمام مشکلاتی که بر شمردیم را رفع و رجوع می‌کند بلکه کلی خاصیت دیگر نیز دارد که در ادامه‌ی مطلب خواهید خواند. با ما همراه باشید.

 نعنا فلفلی برای هضم راحت غذا
غذا را خورده نخورده احساس نفخ و سنگینی می‌کنید و همیشه با هضم غذا مشکل دارید! درمان آن خیلی ساده است نعنا فلفلی را دریابید. به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح صفرا شده و برای همین هم به هضم غذا کمک می‌کند. سازمان جهانی سلامت استفاده از عصاره‌ی روغنی (افشره‌ی خوراکی) نعنا فلفلی را برای درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ و ورم معده به رسمیت شناخته است.


روش استفاده
روی یک حبه قند 2 قطره عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی بچکانید و آن را در دهان بگذارید تا آب شود. می‌توانید روزانه سه مرتبه این کار را انجام دهید. می‌توانید از عطاری این عصاره‌ی روغنی را تهیه کنید.

 نعنا فلفلی برای داشتن نفس خوشبو
بوی بد دهان روی اعتمادبه‌نفس آدم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و باعث عذاب است. نگران نباشید نعنا فلفلی کمکتان می‌کند. نعنا فلفلی ضد باکتری است و تجمع میکروب‌ها در دهان را کاهش می‌دهد. برای همین هم دهان تمیز و خوشبو می‌شود. علاوه بر این نعنا فلفلی سرشار از «منتول» است و برای همین هم دهانتان به مدت طولانی تازه و خوشبو می‌ماند.


روش استفاده
1 قطره عصاره‌ی روغنی یا همان افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را روی یک حبه قند بچکانید و داخل دهانتان بگذارید.

نعنا فلفلی برای مقابله با حالت تهوع
حالتان خوب نیست و حالت تهوع دارید. نگران نباشید عصاره‌ی نعنا فلفلی کمکتان می‌کند. خواص این سبزی دستگاه گوارش را بهبود داده و حالت تهوع را رفع می‌کند.


روش استفاده
2 قطره عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و آن را ببلعید. تا بهبودی کامل روزانه دو مرتبه این کار را تکرار کنید.
 
نعنا فلفلی: ضد درد طبیعی
اگر انگشتتان جایی گیر کرده و درد می‌کند یا اینکه پایتان پیچ خورده و درد می‌کند! به نعنا فلفلی اعتماد کنید. عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی برای تسکین درد موثر است. به خاطر اینکه خاصیت ضدالتهابی دارد. دوم هم به خاطر اینکه حاوی «منتول» است که خاصیت خنک‌کنندگی دارد و مانند مسکن عمل می‌کند.


روش استفاده
زمانی که ضربه‌ای به یکی از اعضای بدنتان وارد می‌شود دو قطره از این عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی را روی آن ریخته و ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. هر روز دو تا سه مرتبه این کار را تکرار کنید تا درد از بین برود.

 نعنا فلفلی,خواص نعنا,خاصیت نعنا

  نعنا فلفلی برای مقابله با تعریق زیاد
برای برخی‌ها فرقی نمی‌کند که هوا سرد باشد یا گرم! مدام در حال عرق ریختن هستند. اگر شما هم جزو این افراد هستید از عطاری محلتان عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی بخرید. این سبزی خاصیت آنتی باکتریایی دارد و روغن آن نیز باکتری‌های ساطع شده از عرق را ناکار می‌کند. این سبزی سرشار از «منتول» است و خنکی و تازگی طولانی مدتی ایجاد می‌کند.


روش استفاده
داخل یک پیاله یک قاشق غذاخوری الکل 90 درصد بریزید و 1 قطره عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی به آن اضافه کنید. یک گلوله پنبه به این ترکیب آغشته کرده و کف پاها و زیر بغل‌ها بمالید.
  
نعنا فلفلی برای رفع خارش پوست
کهیر، زونا، آفت. عصاره‌ی نعنا فلفلی درمانی برای رفع خارش پوست محسوب می‌شود. این سبزی خواص مسکنی دارد و می‌تواند به سرعت خارش را رفع کند.


روش استفاده
1 قطره عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی را در کرم یا پماد مورد استفاده‌ی تان بزنید و آن را روی پوستتان بمالید.
 
نعنا فلفلی برای تسکین پاهای دردناک
اگر در پاهایتان احساس درد می‌کنید به فکر یک حمام پا با نعنا باشید. این سبزی باعث تسکین درد می‌شود.


روش استفاده
یک لیتر آب بجوشانید و یک مشت برگ نعنا فلفلی داخل آن بریزید. اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد و سپس محلول را صاف کنید. محلول را داخل یک تشت بریزید و دوباره به آن آب اضافه کنید تا روی پاهایتان را بپوشاند. اجازه دهید پاهایتان ده دقیقه در این آب بماند.

نعنا فلفلی برای تسکین میگرن
عصاره‌ی روغنی یا همان افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی برای هر دردی دواست. برای همین برای تسکین دردهای میگرنی نیز موثر است.


روش استفاده
1 قطره عصاره‌ی روغنی نعنا فلفلی را در کمی روغن گیاهی مانند روغن زیتون حل کنید و روی شقیقه‌هایتان زده و ماساژ دهید.
 
توجه توجه
مصرف خوراکی نعنا فلفلی برای افرادی که از سنگ کیسه‌ی صفرا دارند توصیه نمی‌شود. از این گذشته مصرف عصاره‌ی خوراکی برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین کودکان زیر دو سال مورد منع مصرف دارد.

 

محمدرضا بازدید : 33 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

خواص درماني زيره سياه

زيره سياه,خواص درماني زيره سياه,خاصیت زيره سياه,خواص زيره سياه

 

قسمت‌ مورد استفاده‌ داروي‌ زيره‌ سياه‌ ميوه‌ آن‌ است‌ که‌ در تيره‌ ماه‌ سال‌ دوم‌ باقطع‌ کامل‌ گياه‌ صورت‌ مي‌گيرد و مي‌گذارند تا برسد.

نام‌هاي‌ رايج‌ زيره سياه :زيره‌، زيره‌ رومي‌، زيره کرماني‌، شاه‌زيره‌، کرويا، کمون‌ رومي‌،قرنباد.

زيره‌ سياه‌ گياهي‌ است‌ دوساله‌ که‌ ارتفاع‌ آن‌ به‌ 30 تا 80 سانتيمتر مي‌رسد، ريشه‌اش‌ راست‌ و دوکي‌ شکل‌ و گوشت‌دار و ساقه‌اش‌ بي‌کرک‌ و شفاف‌ است‌ و برگ هايش‌ به‌ رنگ‌ سبز و در قسمت‌ فوقاني‌ ساقه‌ داراي‌ دمبرگ‌ کوتاهي‌ است‌ که‌انتهاي‌ آن‌ به‌صورت‌ غلافي‌ ساقه‌ را فرامي‌گيرد، گل‌ آذين‌ آن‌ چتر مرکب‌ و گل هايش‌ کوچک‌ و سفيد رنگ‌ است‌ و ميوه‌اش‌ بيضي‌ شکل‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌اي‌ تيره‌ يا مايل‌ به‌ زردو شفاف‌ است‌ و زيره در کرمان بيشترين سطح کشت را دارد.

ترکيبات شيميايی زیره سیاه
زيره‌ سياه‌ حاوي‌ تانن‌، موم‌، مواد رزيني‌، يک‌ روغن‌ ثابت‌ سبزرنگ‌، موسيلاژ، مواد قندي‌، مواد ازته‌ و اسانس‌ که‌ شامل‌ دي‌هيدروکاروئول‌، نوعي‌ ترپن‌ به‌نام‌کارون‌ و دونوع‌ ستن‌ مي‌باشد.


قسمت‌ مورد استفاده‌ داروي‌ زيره‌ سياه‌ ميوه‌ آن‌ است‌ که‌ در تيره‌ ماه‌ سال‌ دوم‌ باقطع‌ کامل‌ گياه‌ صورت‌ مي‌گيرد و مي‌گذارند تا برسد.

خواص‌ و اثرات‌ دارويی زیره سیاه
طبع‌ زيره‌ سياه‌ خيلي‌ گرم‌ و خشک‌ است‌.


زيره‌ سياه‌ داراي‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوي‌، زيادکننده‌ شير، قاعده‌آور، نيرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوي‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

زيره‌ سياه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهيل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پيچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهاي‌ کليه‌ و مثانه‌، تنگي ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخي‌، استسقاء به‌کار مي‌رود.

زيره‌ سیاه يک‌ داروي‌ سنتي‌ براي‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.


خوردن‌ زيره‌ سیاه يا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهاي‌ کودکان‌ مفيد است‌.


زيره‌ سیاه داراي‌ خاصيت‌ ضدگرفتگي‌ دارد و براي‌ رفع‌ گرفتگي‌هاي‌ دوران‌ قاعدگي‌مفيد است‌.

مقوي‌ بدن‌ و چاق‌ کننده‌ است‌. معده‌ را گرم‌ و تقويت‌ مي‌کند و کرم‌ تنيا را دفع‌مي‌کند. و اثر قابل‌ ملاحظه‌اي‌ در جلوگيري‌ از ايجاد بادهاي‌ اضافي‌ در روده‌ و درمان‌اسهال‌ دارد.

دم‌ کرده‌ يک‌ قاشق‌ مرباخوري‌ ميوه‌ له‌ شده‌ زيره‌ سياه‌ در نيم‌ ليتر آب‌ جوش‌براي‌ تنبلي‌ اعمال‌ گوارشي‌ 2 ـ 1 گرم‌ ، بي‌اشتهايي‌، باد يا درد روده‌ مصرف‌ مي‌شود و دانه‌ زيره‌ را يا مي‌جوند و يا از گرد گياه‌ مخلوطي‌ در آب‌ ميل‌ مي‌نمايند.

مصرف دم کرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و کاهش دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده وبي اشتهايي بسيار مؤثر است،مصرف زيره سياه يا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهاي کودکان و تنگي نفس نيز، کاربرد فراواني دارد، دم کرده زيره سياه همراه با گياه " اوجي " در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحريک پذيري روده مفيد است. اين گياه داراي خواص ضد عفوني کنندگي، ضد کرم، ‌ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوي و نيروبخش است؛ بنابراين مصرف آن به افراد داراي مشکلات مذکور توصيه مي شود.

 

محمدرضا بازدید : 23 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

با این گیاه به جنگ "جوش هایتان" بروید!

آویشن,خواص آویشن,خاصیت آویشن,خواص دارویی آویشن,خواص درمانی آویشن,خاصیت گیاه آویشن

آویشن گیاهی است علفی، دارای شاخه‌های زیاد و چوبی به ارتفاع تا 30 سانتی متر که در نواحی کوهستانی در بین تخته سنگ و به ویژه در کشورهای اروپایی می‌روید.

ساقه‌های آویشن پوشیده از کرک و برگ‌های کوچک زیادی است. برگ‌های آن کوچک، لوزی شکل، نوک تیز و به صورت متقابل، بر روی ساقه قرار دارند. این برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ است و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز می‌باشد.

گل‌ها کوچک، گلی رنگ و یا سفید و به صورت مجتمع در انتهای ساقه قرار گرفته‌اند.

قسمت مورد استفاده‌ی گیاه، گل و به ویژه برگ‌های آن است. این گیاه، به طور محدود و برای تهیه‌ی داروها، در ایران کشت می‌گردد.
 

اين گياه "خاصیت ضد میکروبی" داشته بنابراین می توان آن را جایگزین داروهای شیمیایی برای رفع جوش در سطح پوست کرد.


المیرا رسولی متخصص طب سنتی گفت: گیاه آویشن در درمان "ضایعات التهابی آکنه" موثر است این گیاه دارویی را می تواند جایگزین داروهای شیمیایی کرد و آکنه را از بین ببرد.
 
وی با بیان اینکه آویشن خواص ضد میکروبی دارد بیان کرد: علت ایجاد جوش‌ها در نوجوانی و جوانی عدم تعادل چربی در سطح پوست است از این رو برای تعادل سطح تمام پوست می توان از "دمنوش آویشن" استفاده کرد.
 
وی در خصوص طرز تهیه این دمنوش تصریح کرد: برگ آویشن را می توان به مدت 20 دقیقه بجوشانید و مصرف یکبار در روز می تواند به "شفافی پوست" و رفع آکنه ها کمک کند.
 
وی در خصوص عوارضی که می تواند در استفاده از این گیاه دارویی ایجاد شود گفت: حساسیت های پوستی التهاب لب ها است و البته مصرف این نوع گیاه برای "خانم های باردار" ممنوع است.

 

محمدرضا بازدید : 33 سه شنبه 24 دی 1392 نظرات (0)

چند گیاه موثر برای درمان اضطراب‌هایتان

درمان اضطراب‌,داروی گیاهی درمان اضطراب‌

 

استرس، اضطراب، فشارهای روحی! نگرانی و دلهره! نگرانی از دیر رسیدن، نگرانی از عدم موفقیت، ترس از آینده، ترس از بی‌پولی، استرس‌های شغلی و تحصیلی و هزار و یک دلیل دیگر که باعث می‌شوند اضطراب تمام وجود آدم رابگیرد و امانش را ببرد.


 اضطراب و استرس 7 سال از عمر آدم را بر باد می‌دهد و بقیه را به کامش تلخ می‌کند. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد. استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.

علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند. بله استفاده از گیاهان. حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می‌کنند.
 
زالزالک
زالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید.

 اسطوخودوس
استرس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.

در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.
 
گیاه جینسنگ
گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 50 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.
  

درمان اضطراب‌,داروی گیاهی درمان اضطراب‌

بادرنجبویه
بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.

به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.

از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود.

 سنبل الطیب
سنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید.
 
بابونه
بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

 درمان اضطراب‌,داروی گیاهی درمان اضطراب‌

 گیاه رازک
رازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.

می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است.
 
چند توصیه‌ی کلی
اول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.

* به طور منظم ورزش کنید.

* مواد غذایی متنوعی در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

* مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد را کاهش دهید.

* به اندازه‌ی کافی بخوابید.

* روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.

* زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.

* به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید. 

 

محمدرضا بازدید : 33 سه شنبه 24 دی 1392 نظرات (0)

گیاه‌درمانی در بیماری ام اس

گیاه‌درمانی,گیاه‌درمانی در ام اس

 

در این مقاله سعی بر آن داریم تا با معرفی چند گیاه دارویی بهبودگر در زمینه بیماری ام اس با آثار درمانی و نحوه مصرف آنها آشنا شویم.


با وجود اینکه در جهان مدرن و پیشرفته امروزی تاکنون دارو و ماده موثر‌ی جهت درمان کامل و قطعی بیماری ام اس کشف نشده است اماعلم پزشکی توانسته در شناخت و تولید داروها و مواد موثره مرتبط با کاهش روند پیشرفت این بیماری گامهای بلندی بردارد. اکثر روش‌های درمانی توانسته‌اند به کاهش علائم این بیماری کمک کنند و به جهت همین ناامیدی از درمان قطعی این بیماری است که آمارها نشان داده اند که اکثر افراد مبتلا به بیماری ام اس در سراسر جهان به طب مکمل و جایگزین رو آورده‌اند.

 

در این مقاله سعی بر آن داریم تا با معرفی چند گیاه دارویی بهبودگر در زمینه بیماری ام اس با آثار درمانی و نحوه مصرف آنها آشنا شویم. لازم به ذکر است که همیشه پیش از استعمال این سری گیاهان دارویی، قبل از قطع استفاده از دارو و یا اضافه کردن یک درمان جدید برای رژیم درمانی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی، مکمل‌ها و درمان‌های جایگزین هنگامی که در زمان و به روش صحیح مصرف نگردند و یا به تداخلات دارویی آنها توجهی نگردد می‌توانند عوارض شدید و غیر قابل برگشتی را به‌دنبال داشته باشند .


گیاه غافث
در حال حاضر از این گیاه جهت درمان طیف وسیعی از بیماریها استفاده می‌گردد اما باید به این نکته توجه شود که دارای گونه‌های مختلفی بوده که هر کدام دارای خواص درمانی مستقلی هستند. مطالعات و تحقیقات اخیر در مورد گیاه غافث منجر به کشف خواص ضدویروسی، آنتی‌اکسیدانی، خواص ضدالتهابی و افزایش سوخت و ساز بدن شده است. امروزه تحقیقات بشر در مورد این گیاه معطوف خواص درمانی مرتبط با بیماری MS شده است‌. هرچند که تحقیقات عملی بر روی انسانها امکان پذیر نبوده است اما نتایج کنونی تحقیقات انجام شده، گویای کاهش علائم و نشانه های MS در افراد مبتلا به این بیماری است.

مقدار و دستور مصرف: 3-6 گرم از گیاه را همراه با مقداری آب جوشانده و مصرف گردد. همچنین می توان از فرآورده های معادل این گیاه استفاده کرد.

احتیاط دارویی: در صورت مصرف مقادیر زیاد این گیاه به علت وجود ترکیبات تانن دار، باعث اختلالات گوارشی و یبوست می گردد.  مقادیر بالای استعمال این گیاه دارای تداخل مصرف با داروهای بالا یا پایین آورنده فشار خون و داروهای ضد انعقاد خون است. در دوران بارداری و شیردهی در مقادیر زیاد مصرف نشود.


بوزیدان
این گیاه دارویی به نامهای مختلفی شناخته می‌شود که از جمله رایج‌ترین این نامها می‌توان به جینسینگ هندی و آسانا اشاره کرد. نوع خاصی از گیاه توت می‌باشد. از ریشه و عصاره آن جهت درمان دردهای مزمن، رفع خستگی و التهاب‌، فرو نشاندن استرس و اضطراب استفاده می‌شود. تحقیقات اخیر در مورد این گیاه پیرامون درمان بیماران عصبی و کاهش علائم بیماری MS نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است. مهمترین اثری را که برای آن برشمرده‌اند خاصیت ضدفراموشی این گیاه است.

 

طبع بوزیدان گرم و خشک است و باید حتماً زیرنظر پزشک مصرف شود.  در ایران به اشتباه به ریشه گیاه پنیرباد که در منطقه سیستان و بلوچستان می‌روید و از آن به عنوان مایه پنیر استفاده می‌کنند بوزیدان می‌گویند در حالیکه بوزیدان و پنیرباد دو گیاه کاملاً متفاوت و مستقل از یکدیگر می‌باشند.

مقدار و دستور مصرف: 5 گرم از ریشه خشک شده این گیاه را در یک لیوان آب جوشانده و همراه کمی عسل میل شود. داروهای فرآوری شده از این گیاه در بازار موجود می‌باشد که توصیه می‌شود جهت مصرف از آنها استفاده گردد.

احتیاط دارویی:  مصرف مداوم و زیاد ریشه این گیاه برای فعالیت بیضه‌ها مضر است. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیر دهی توصیه نمی‌گردد.

 

 گیاه‌درمانی,گیاه‌درمانی در ام اس

 ریشه و برگ گیاه قاصدک
در طب کره ای از قاصدک برای افزایش انرژی و حفظ سلامت عمومی بدن استفاده می‌کنند و این در حالی است که طب غربی، همچنین طب عربی از آن برای درمان اختلالات گوارشی و بیماریهای پوستی استفاده می‌کنند. این گیاه به‌طور وحشی در چمنزار‌ها، مزارع یونجه، اراضی مرطوب کنار نهرها مراتع و زمین‌های بایر در نواحی معتدل می‌روید. گیاه قاصدک گیاهی است بی‌بو، خیلی کوچک و کوتاه‌تر از 40 سانتی‌متر که شیرابه یا مایع سفیدی ترشح می‌نماید. گاهی از گیاه قاصدک به عنوان علف هرز مزارع، چمن‌زارها و دشت‌های اطراف شهرها یاد می‌شود.

 

ولی این شاید به معنی عدم‌ آگاهی بشر از خواص مهم آن باشد. گیاه قاصدک، یک غذای مغذی است. در بهار برگ‌های جوان آن را مانند سبزی چیده و استفاده می‌کنند چون برگ‌ها تلخ است باید با ترشی آب‌لیمو و یا سرکه در سالاد مصرف شود. برگ‌های این گیاه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های A, C, D و گروه B، همچنین آهن، منیزیم، روی، پتاسیم، منگنز، مس، کولین، کلسیم، بور و سیلیکون است.

ریشه این گیاه را در اواخر زمستان یا اوایل بهار از خاک بیرون آورده و خشک کرده، مصرف می‌نمایند. ریشه گیاه حاوی اینولین و اسانس روغنی فرار و اسیدهای چرب (میریستیک اسید)، کاروتنوئیدها، ویتامینA، موسیلاژ و پکتین است. در سراسر دنیا قاصدک برای درمان انواعی از بیماری‌های کبدی و کیسه صفرا استفاده می‌شده است. از دیگر موارد مصرف سنتی ریشه و برگ گیاه، درمان بیماری‌های پستان، احتباس مایعات، اختلالات گوارشی، درد مفاصل، تب و بیماری‌های پوستی را می‌توان نام برد.

 

امروزه به دلیل محتوی بالای مواد مغذی، ‌برگ‌های گیاه به طور گسترده‌ای به عنوان مکمل غذایی برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود. تحقیقات و آزمایشات اخیر بر روی این گیاه نشان داده‌اند که گیاه می‌تواند خستگی و ضعف بدنی را کاهش دهد و موجب بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن شود. این تحقیقات همچنین منجر به کشف خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه شده است. قاصدک توانسته امروزه نظر متخصصین را در مورد کشف داروهایی جهت درمان و کاهش علائم بیماری MS را به خود جلب کند که دلیل آن را طیف وسیعی از مواد موثر گیاهی موجود در آن دانسته اند.

مقدار و دستور مصرف: ریشه‏های گیاه قاصدک می‏توانند به عنوان قهوه بدون کافئین مورد استفاده قرار گیرند. برای این‏کار باید آنها را خشک کنید، سپس آنها را آسیاب کرده و مثل قهوه از آن استفاده کنید. 2 تا 8 گرم از ریشه خشک‌شده گیاه را سه بار در روز برای مدت 3 روز متوالی می توان استفاده و پس از آن یک هفته وقفه در مصرف این گیاه انداخته و مجداداً مصرف گردد. همچنین برگ‌های این گیاه  را می‌توان در سالاد و یا به صورت پخته شده استفاده کرد.

احتیاط دارویی: ریشه و برگ‌های قاصدک کاملا بی‌خطر بوده، بدون هیچ‌گونه اثرات جانبی یا خطرهای احتمالی به‌جز واکنش‌های آلرژیک که به ندرت بروز می‌کنند. به هر حال با توجه به اثر ریشه قاصدک بر ترشح صفرا، کمیسیون مصرف دارو آلمان  مصرف این گیاه دارویی توسط کسانی که به انسداد مجاری صفراوی یا دیگر بیماری‌های خطرناک کیسه صفرا مبتلا هستند را ممنوع کرده است و کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند،‌ فقط تحت نظر پزشک می‌توانند از این گیاه استفاده کنند.

 

ریشه قاصدک می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید و از این طریق تشدید درد ناشی از زخم گوارشی شود.  افراد با آلرژی شناخته شده به گیاهان خانواده کاسنی، مانند بابونه و بومادران باید این گیاه را با احتیاط مصرف کنند. تداخل دارویی شناخته شده‌ای با قاصدک وجود ندارد. اما بر اساس ‌آن‌چه ما درباره اثرات ریشه گیاه می‌دانیم ممکن است وقتی همراه با داروهای دیورتیک، انسولین یا داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون استفاده شود، تا حدی خطرناک باشد.

 

به علاوه در کسانی‌که داروی لیتیوم می‌گیرند، باید دیورتیک‌های گیاهی مانند برگ قاصدک را فقط زیر نظر پزشک مصرف کنند، زیرا با مصرف این دارو دهیدراتاسیون احتمالی، ممکن است خطرناک باشد. بی‌خطری گیاه در بچه‌های کم‌سن و سال، خانم‌های حامله یا شیرده و کسانی‌که بیماری‌ شدید کبدی یا کلیوی دارند ثابت نشده است.


بابونه
بابونه گیاهی است که قرن ها از آن به صورت استعمال خارجی و خوراکی جهت درمان بیماریهای پوستی، بی‌خوابی و اضطراب، ناراحتی های معده، اسهال و... استفاده می‌شود. گیاه بابونه به عنوان یک گیاه آنتی‌اکسیدان و ضد‌باکتری و مطرح است. همچنین توانایی این گیاه در کند کردن رشد تومورهای سرطانی نیز در حال تحقیق و بررسی است.  در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در مورد اثرات دارویی این گیاه برای درمان و کاهش علائم بیماری MS صورت گرفته است و نتایج امیدوارکننده‌ای نیز به همراه داشته است اما به هر حال باید پذیرفت از آنجا که انجام آزمایشات بالینی بر روی انسانها امکان پذیر نمی‌باشد روند این تحقیقات و آزمایشات زمانبر است.

مقدار و دستور مصرف: دم کرده این گیاه،2  تا 3 بار در هفته میل گردد.

احتیاط دارویی: از مصرف مداوم و زیاد دم‌کرده این گیاه پرهیز شود. قبل از مصرف حتماً با پزشک معالج مشورت گردد. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌گردد.

 

محمدرضا بازدید : 30 سه شنبه 24 دی 1392 نظرات (0)

چای سبز و لاغری؛واقعیت یا تبلیغات

چای سبز و لاغری,چای سبز,خواص چای سبز

چای سبز و لاغری؛واقعیت یا تبلیغات

چاقی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی در قرن اخیر است که با تغییر سبک زندگی به سمت صنعتی شدن رو به افزایش است. عوامل ژنتیکی و محیطی بسیاری در افزایش وزن دخیل هستند، بنابراین کنترل آن با یک مداخله و بدون رویکرد طولانی مدت بعید به نظر می‌‌رسد. کلیدی‌ترین عامل در اضافه وزن عدم تعادل بین انرژی دریافتی با انرژی مصرفی طی فعالیت‌های روزانه می‌‌باشد.

 

افزایش توده چربی بدن به مرور زمان رخ می‌‌دهد. عوامل متعدد غذایی و دارویی به منظور کاهش اضافه وزن مورد استفاده قرار گرفته اند که موثر بر اشتها، جذب مواد مغذی و ترموژنز (گرمازایی) بوده اند، از این رو پیدا کردن عوامل تنظیم کننده تعادل انرژی می‌‌توانند نقش بسزایی در کاهش این مشکل داشته باشند. از جمله عادات غذایی موثر در حفظ وزن مناسب و دور کمر ایده‌آل نوشیدن منظم چای به ویژه چای سبز می‌‌باشد، زیرا چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله کاتچین‌ها می‌‌باشد.

چای سبز
چای سبز فرآورده تخمیر نشده از برگ‌های گیاهی با نام علمی Camellia sinensis می‌‌باشد که بسته به شرایط کشت، محیط بومی، آب و هوا و شرایط فرآوری حاوی مقادیر متفاوت فیتوکمیکال‌ها می‌‌باشد. حدود ۳۵ درصد وزن خشک چای سبز حاوی فلاونول‌ها، فلاونون‌ها و فلاوان-۳-اول‌ها می‌‌باشد که ۸۰-۶۰ درصد فلاوان-۳- اول‌ها شامل کاتچین‌ها می‌‌باشد. در مقابل چای سیاه و از نژاد اولونگ تقریبا نصف این مقدار کاتچین را دارا می‌‌باشد.


اپی‌گالو کاتچین ۳- گالات فراوان‌ترین کاتچین موجود در چای سبز می‌‌باشد که مهم‌ترین ماده موثره آن در خواص سلامتی بخش می‌‌باشد. سایر کاتچین‌ها با اهمیت کمتر شامل اپی‌کاتچین ۳- گالات، اپی‌گالوکاتچین، اپی‌کاتچین و کاتچین می‌‌باشد. علاوه براین، مقدار قابل ملاحظه‌ای از کافئین، تئینین، تئوفلاون، تئوروبیگین و کرستین در چای سبز موجود است. یک فنجان ۲۵۰ میلی‌گرمی چای سبز حاوی ۱۰۰-۵۰ میلی‌گرم کاتچین و ۴۰-۳۰ میلی گرم کافئین می‌‌باشد، البته مقدار گیاه مورد استفاده، زمان دم کشیدن و دمای آب عوامل موثر در میزان مواد موثره چای سبز هستند.

چای سبز و اثر ضد چاقی آن
در دهه گذشته کارآزمایی‌های بالینی کوچک صورت گرفته حاکی از اثر ضد چاقی چای سبز در مقادیر ۱۲۰۰-۲۷۰ میلی‌گرم در روز می‌‌باشند که متاآنالیز حاصل از ۱۱ مطالعه انجام شده نشان می‌‌دهد که در صورت مصرف منظم چای سبز حدود ۳۱/۱ کیلوگرم از وزن بدن کاهش می‌‌یابد، البته نمی‌توان نقش دریافت کالری روزانه را کتمان کرد. در صورتی که دریافت کالری روزانه افزایش یابد مسلماً تاثیر کاهش وزن چای سبز ناچیز خواهد بود.

چای سبز از طریق چند مکانیسم موجب کاهش بافت چربی بدن و در نتیجه کاهش وزن می‌‌شود

۱- افزایش مصرف انرژی
سیستم عصبی سمپاتیک نقش مهمی در تنظیم مصرف انرژی و لیپولیز دارد. موادی که محرک ترشح نوراپی‌نفرین هستند موجب تحریک اعصاب سمپاتیک و افزایش مصرف انرژی و نیز افزایش اکسیداسیون چربی می‌‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که کاتچین‌های چای سبز موجب مهار آنزیم تجزیه نوراپی‌نفرین یعنی کاتکولo- متیل ترانسفراز و در نتیجه موجب طولانی شدن تاثیر اعصاب سمپاتیک بر مصرف انرژی می‌‌شوند. همچنین کافئین موجود در چای سبز موجب تجزیه آدنوزین مونوفسفات حلقوی و در نتیجه تحریک تاثیر نوراپی‌نفرین بر افزایش لیپولیز می‌‌شوند، به همین دلیل کافئین و کاتچین‌های چای سبز اثر سینرژیستیک در ممانعت از افزایش وزن بدن دارند.

۲- تغییر متابولیسم چربی
نور اپی‌نفرین تحت تحریک کاتچین‌های چای سبز موجب تغییر متابولیسم بافت چربی و تحریک لیپولیز در بافت‌های محیطی شامل آدیپوز، کبد و عضله اسکلتی می‌‌شود و در نتیجه موجب افزایش آزادسازی اسیدهای چرب به خون و نیز تنظیم افزایشی متابولیسم چربی کبدی می‌‌شود. تحریک همزمان کاتکول o- متیل ترانسفراز و فسفودی استراز در اثر مصرف منظم چای سبز موجب افزایش لیپولیز در اکثر بافت‌های ذخیره‌ای چربی می‌‌شود.

۳- مهار اشتها
مواد موثره چای سبز به علت افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب کبدی و افزایش محتوای آدنوزین‌تری فسفات داخل سلولی همانند تاثیر آگونیست‌های بتاآدرنرژیک موجب کاهش اشتها می‌‌شوند. گرچه در برخی تحقیقات صورت گرفته تفاوت معنی‌داری در میزان اشتهای گزارش شده توسط افراد همراه و بدون چای سبز وجود نداشته که احتمالا به علت اثرات تدریجی این ماده در کاهش اشتها و تفاوت در میزان تغییر اکسیداسیون اسیدهای چرب آزاد افراد شرکت کننده می‌‌باشد.

۴- کاهش جذب مواد غذایی
این مکانیسم از مهم‌ترین مسیرهای تغییر متابولیسم ناشی از مصرف چای سبز می‌‌باشد، به طوری که بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته مواد موثره چای سبز می‌‌توانند موجب کاهش سطح آنزیم‌های تجزیه کننده گلوکز از جمله آلفا-آمیلاز و آلفا-گلوکوزیداز شوند. تحقیقات سلولی حاکی از تاثیر بسزای چای سبز در کاهش برداشت گلوکز از غشای روده و نیز کاهش انتقال وابسته به سدیم آن می‌‌باشد، البته زمان مصرف چای سبز در تغییر متابولیسم گلوکز در روده موثر است به طوری که تجویز کاتچین‌های چای سبز یک ساعت قبل از خوردن غذای غنی از گلوکز، موجب کاهش بسزایی در گلوکز خون می‌‌شود.


به همین منوال، چای سبز می‌‌تواند موجب کاهش تجزیه چربی‌ها در روده و افزایش دفع چربی‌ها از طریق مدفوع شود. علاوه براین، چای سبز موجب مهار آنزیم‌های لیپاز معدی و پانکراسی می‌‌شود. همچنین اپی‌گالات کاتچین موجود در چای سبز موجب کاهش تشکیل میسل‌های جذب چربی صفراوی و در نتیجه افزایش دفع آنها می‌‌شود.

نتیجه‌ گیری
چای سبز به علت دارا بودن مواد موثره پلی‌فنولی و محرک نوراپی‌نفرین از طریق مسیرهای متابولیسمی می‌‌تواند موجب کاهش توده چربی بدن و کاهش وزن شود، ولی آنچه در داشتن وزن متعادل حائز اهمیت است دریافت متعادل انرژی و اجتناب از پرخوری‌های حساب نشده است، چرا که چای سبز به تنهایی نمی‌تواند جبران کننده رژیم غذایی بی‌کفایت و نامتعادل باشد. همچنین تاثیر مصرف منظم چای سبز به زمان مصرف این فرآورده، میزان پری شکمی، نسبت کربوهیدرات و چربی رژیم، سلامت هورمونی فرد مصرف کننده، میزان گیاه دم‌کرده و نیز مقدار و کیفیت توده چربی بدن فرد بستگی دارد.

 

محمدرضا بازدید : 21 سه شنبه 24 دی 1392 نظرات (0)

گیاه درمانی برای زنان

گیاه درمانی برای زنان,گیاه درمانی,داروهای گیاهی

گیاه درمانی برای زنان

گیاه درمانی نگرانی‌های خانم‌ها را نسبت به فقدان میل جنسی، یائسگی، ناباروری و بسیاری از مشکلات زنانه دیگر درمان می کند...

گیاه درمانی برای زنان در گذشته‌ها، زنان آموخته بودند که چگونه با استفاده از گیاهان دارویی و مکمل‌های گیاهی مشکلات مربوط به سلامت و بهداشت زنانه را درمان کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از تحقیقات علمی این درمان‌ها را تایید کرده‌اند. بسیاری از گیاهان می‌توانند همچون دارو عمل کرده و مشکلات بهداشتی و نگرانی‌های خانم‌ها نسبت به فقدان میل جنسی، یائسگی، ناباروری و بسیاری از مشکلات زنانه دیگر را درمان کنند.

خارخاسک
خارخاسک، یکی از گیاهانی است که نه تنها برای افزایش میل جنسی در خانم‌ها، بلکه برای آقایان نیز تجویز می‌شود. این گیاه تولید هورمون(LH) را افزایش داده و مقدار تستوسترون را بیشتر می‌کند. معمولا زنانی که میل جنسی آنها کم است، مقدار کمی هورمون تستوسترون در بدن دارند که با افزایش این هورمون، میل جنسی آنها افزایش می‌یابد. مزایای استفاده از این گیاه در حفظ و تنظیم ترشح هورمون تستوسترون(TH) در بدن است که همین امر و تعادل این هورمون در بدن، از ویژگی‌‌های ثانویه مردانه جلوگیری می‌کند. از آنجایی که یکی از علل گُر گرفتگی در زنان یائسه، ترشح هورمون LH است و عدم تنظیم این هورمون، گر‌گرفتگی را در دوران یائسگی افزایش می‌دهد.

مارچوبه Racemosus یا همان Shatavari
این گیاه در جنگل‌های انبوه هند رشد کرده و همچون یک تقویت کننده عمل می‌کند. مارچوبه استرس را نیز از بین می‌برد. پژوهشگران بر این باورند که یکی از دلایل کاهش میل جنسی، استرس است. به علاوه، این گیاه در تولید شیر در طی شیردهی و درمان ناباروری نیز موثر واقع می‌شود.

سندرم پیش از قاعدگی و گیاهان دارویی
استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند تا حدودی نشانه‌های سندرم قبل از قاعدگی (PMS) را تسکین دهد و نوسانات هورمونی در سیکل ماهانه زنان را تنظیم کند. اصطلاح PMS به معنی انواع نشانه‌هایی است که از دو هفته قبل از عادت ماهانه زنان آغاز می‌شود. گیاهان دارویی موثر در PMS، قبل از عادت ماهانه هورمون‌ها را تسکین می‌دهند و به رفع احساس غم و اندوه فرد در دوره قبل از قاعدگی کمک می‌کنند.

کوهوش سیاه
با نام علمی Cimicifuga racemosa
در سال‌های اخیر، این گیاه به عنوان درمان گیاهی برای PMS و متعادل کننده هورمون‌های بدن مورد استفاده قرار گرفته و بسیار محبوبیت پیدا کرده است. خاصیت ضد اسپاسمودیک این گیاه موجب تسکین گرفتگی‌های عادت ماهانه می‌شود. دلیل اصلی گر گرفتگی، ترشح هورمون (LH) است که کوهوش سیاه ترشح این هورمون را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه گُر گرفتگی کاهش می‌یابد. در آلمان از این گیاه به وفور برای درمان سردرد، خستگی و درد مفاصل در دوران یائسگی استفاده می‌شود.

گل گاوزبان
با نام علمی Borago officinalis
اگر چه روغن گل گاوزبان به اندازه روغن گل پامچال شناخته شده نیست، اما در مقایسه با آن غلظت بالاتری از اسید گامالینولئیک (GLA) دارد.

افزایش باروری در زنان
قبل از توسعه روش‌های مدرن باروری، درمان‌های گیاهی، قرن‌ها در میان بیشتر ملل کارایی داشته‌اند. اگر هر یک از این گیاهان را در دوز مناسب استفاده کنید، هیچ ضرری نخواهند داشت، اگر چه توصیه ما به تمام خوانندگان این است که قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک مشورت کنند؛ به خصوص اگر هم‌زمان داروی شیمیایی مصرف می‌کنند. تاثیر برخی از داروهای گیاهی زمانی که با هم مصرف شوند، بیشتر خواهد شد؛ اما برخی از آنها نیز روی داروهای شیمیایی تاثیر منفی دارند و خواص آنها را از بین می‌برند. داروهای گیاهی موثر در باروری، شرایط مناسبی را در بدن برای تخمک‌گذاری و بارداری ایجاد کرده و با حفظ تعادل سیستمیک میان دستگاه تناسلی زنانه، سلامت رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را تضمین می‌کنند.

پنج انگشت
با نام علمی Vitex agnus castus
درخت زیبایی با ارتفاع ۵/۱ متر است و به دلیل اینکه برگ‌های آن پنجه‌ای و ۵ عددی است، آن‌را پنج انگشت می‌نامند. این گیاه که گل‌های آن اغلب آبی رنگ هستند، یکی از مشهورترین گیاهان درمانی در باروری طبیعی زنان است و غده هیپوفیز را تحریک می‌کند و ترشح استروژن و پروژسترون و تستوسترون را افزایش می‌دهد و فرایند تخمک‌گذاری را سرعت می‌بخشد.

 

به ویژه زمانی که دلیل ناباروری، مقدار کم تولید پروژسترون باشد، این گیاه به عنوان یک تونیک عمل کرده و سیستم تولید مثل را فعال می‌کند. به طور خاص این گیاه بر روی زنانی که تخمک‌گذاری نامنظم دارند، موثر است و زنانی که مبتلا به فاز لوتئال کوتاه هستند و مدت زمان میان تخمک‌گذاری و پایان چرخه قاعدگی آنها کوتاه است، می‌توانند از این گیاه دارویی با مشورت پزشک استفاده کنند.

 

بعد از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری، با استفاده از داروی گیاهی می‌توانید تخمک‌گذاری طبیعی داشته باشید. همچنین این گیاه، یکی از مهم‌ترین گیاهان در درمان PMS است و از زمان بقراط و ۲۵۰۰ سال پیش برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های زنانه تجویز می‌شده و به طور خاص در درمان درد سینه قبل از قاعدگی، ادم، افسردگی، اسهال و یبوست و سردرد PMS مفید است. مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهند که استفاده از این گیاه بی‌ضرر و در درمان نشانه‌های PMS موثر است. مطالعه‌ای که بر روی ۱۶۰۰ زن با تجربه PMS در آلمان صورت گرفت، نشان داد که بیش از ۹۳ درصد زنان با مصرف این گیاه قطع و یا کاهش علائم داشته‌اند. این گیاه با تحریک غده هیپوفیز، هورمون‌های تخمدان را تنظیم می‌کند.

گل پامچال
با نام علمی Oenothera bierinis
این گیاه از گیاهان امریکای شمالی و سرشار از اسیدهای چرب ضروری و حاوی اسید لینولئیک گاما (GLA) است که از عملکرد غدد هورمونی حمایت می‌کند، علائم قبل از قاعدگی را تسکین می‌دهد و موجب قوام و شفافیت و چسبناکی ترشحات زنانه و تخمک می‌شود که همین امر باعث می‌شود تخمک‌ها برای مدت طولانی‌تری در دهانه رحم زنده بمانند و تا ده روز بتوانند به راحتی با اسپرم ترکیب شوند. زنانی که مقدار این اسید چرب (GLA) در بدن آنها کم است، حساسیت بیشتری نسبت به هورمون پرولاکتین دارند و همین حساسیت بیشتر منجر به درد و حساسیت سینه‌ها نیز می‌شود. با مصرف این گیاه معمولا طی دو الی سه چرخه علائم به تدریج کاهش می‌یابد.

شبدر قرمز
با نام علمی Trifolium pretense
مدت‌ها است که از این گیاه به عنوان یکی از موثرترین گیاهان باروری به خصوص در درمان زخم‌های لوله‌های فالوپ یا سلول‌های غیر طبیعی اندام تناسلی استفاده می‌شود. شبدر قرمز سرشار از ایزوفلاون است و در بدن همچون استروژن عمل می‌کند. همچنین رحم را تغذیه کرده و با پروتئین و ویتامین‌ها و کلسیم و منیزیم، مواد معدنی مورد نیاز غدد هورمونی، سیستم عصبی را تقویت می‌کند.

 

گیاه درمانی برای زنان,گیاه درمانی,داروهای گیاهی

 گزنه
با نام علمی Urtica dioica
با توجه به اینکه این گیاه سرشار از کلروفیل، پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین K است، در باروری و تقویت کلیه و تحریک و تنظیم ‌ترشحات غده آدرنال موثر است. هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند و تخمک‌گذاری و قاعدگی را بهبود می‌بخشد. این گیاه یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی و سرشار از اسید فولیک است و به سلامت جنین کمک می‌کند.

برای بالا بردن و بزرگ شدن سینه خانم‌ها به طور طبیعی
استفاده از داروها و مکمل‌های گیاهی به منظور بالا بردن و فرم دهی سینه، در چند سال اخیر بسیار رواج یافته و انواع قرص‌ها و مکمل‌ها و پودرها و کرم‌ها به بازار ارائه شده‌اند. برای تقویت و تولید بافت و سلول جدید سینه، بدن نیاز به استروژن دارد؛ بنابراین برخی از گیاهان که حاوی سطوح بالایی از استروژن طبیعی به نام فیتواستروژن هستند و ساختاری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند، گیرنده‌های استروژن در غدد سینه را تحریک می‌کنند و بافت جدید سینه ساخته می‌شود؛ درست شبیه دوران بارداری که ترشح استروژن موجب بزرگ شدن و بالا رفتن سینه‌ها می‌شود. اگر چه مطالعات نشان می‌دهند که برخی از گیاهان موجود در بازار می‌توانند سایز سینه‌ها را در زنان افزایش دهند، اما برای اثبات قطعی این موضوع، به مطالعات بیشتری نیاز است.

گیاهان طبیعی که در محصولات گیاهی بزرگ کننده سینه یافت می‌شوند، عبارتند از:
دانه رازیانه، ریشه قاصدک، شاهی آبی، کوهوش سیاه (Cimicifuga racemosa)، شنبلیله (trigonella Foenum-gracecum).

قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی، کاملا در مورد آن تحقیق کنید و در مورد فواید و تاثیرات جانبی آن با پزشک مشورت نمایید. برای مشاهده نتیجه دلخواه در افزایش سایز سینه‌ها حداقل ۶-۱۲ ماه زمان نیاز است و بعد از یک ماه نمی‌توانید تغییرات زیادی مشاهده کنید. در هنگام خرید هر محصول گیاهی به تضمین و گارانتی روی محصول نیز توجه داشته باشید و قبل از خرید هر مکملی ابتدا با مصرف‌ کنندگان قبلی آن مشورت کنید و نظر آنها را جویا شوید.

گیاهان دارویی برای تسکین و درمان علائم یائسگی
شروع یائسگی، یک پیشرفت و روند طبیعی در زندگی زنان است و امروزه به طور فزاینده‌ای گیاهان و مکمل‌های گیاهی جایگزین داروهای شیمیایی شده‌اند. یائسگی معمولا با علائمی همچون تعریق شبانه، گر گرفتگی، خشکی واژن، درد هنگام نزدیکی، سردرد و اضطراب همراه است. به دلیل تغییرات بیوشیمی در بدن، شیوع بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان نیز در این دوران افزایش می‌یابد. با مصرف گیاهان دارویی می‌توان به مقدار قابل توجهی از علائم و بیماری‌های ناشی از کاهش هورمون استروژن پیشگیری کرد. استروژن موجود در گیاهان فیتواستروژن نام دارد که در بدن همچون استروژن عمل می‌کند. گیاهان دارویی که حاوی فیتواستروژن هستند، در درجه اول علائم یائسگی را کاهش می‌دهند و در گام بعدی ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند.

ریشه شیرین بیان
با نام علمی Glycyrrhiza glabra
این گیاه به طور عمده نوسانات هورمونی را برطرف می‌کند و با بهبود غده آدرنال، انرژی را افزایش و استرس را کاهش می‌دهد. در ضمن به هضم غذا کمک می‌کند و یک ملین است.

 

محمدرضا بازدید : 30 جمعه 20 دی 1392 نظرات (0)

 

عناب؛ نرم‌کننده سینه

عناب,خواص عناب,خواص دارویی عناب

 

عناب؛ نرم‌کننده سینه

عناب از میوه‌های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه‌ای دارای موارد استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی است.
این میوه که می‌توان درختان آن را از ایران تا هند و جنوب چین و حتی جنوب اروپا پیدا کرد، در هر منطقه‌ای دارای اسامی مختلفی است. در هند و پاکستان آن را «ایناب» و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می‌نامند.
در ایران بیشتر میوه خشک آن مصرف می‌شود، ولی جالب است بدانید که در بسیاری از نقاط دنیا میوه تازه آن به صورت سبز استفاده می‌شود که البته طعم بسیار خوبی هم دارد.
 در شرق آسیا عناب‌های بسیار بزرگی به اندازه خرما و با رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و قرمز به عمل می‌آید. میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد.
* عناب دارای خواص ضدالتهابی، آرام‌بخشی، آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌بیوتیکی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.
* عناب در درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب مفید است.
* عناب تقویت‌کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تأثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است.
* مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است.
* تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند.
* چای عناب در شرق آسیا یک نوشیدنی بسیار مطبوع در زمستان محسوب می‌شود که به جلوگیری از سرماخوردگی نیز کمک می‌کند.
* در طب سنتی ایران نیز مصرف جوشانده حاوی عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است.
* این میوه دارویی برای اختلالات جنسی و نازایی نیز موثر است.
* برای کمک به بهبود زخم‌ها نیز مصرف بیشتر عناب توصیه می‌شود.
* گذشته از خواص دارویی این میوه، عناب دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی بوده و سرشار از املاح و ویتامین‌های مختلف است و مصرف آن به عنوان یکی از تنقلات مفید در بین وعده‌های غذایی توصیه می‌شود.

عضویت در وب
جهت عضویت در سایت کلیک کنید

جهت عضویت در سایت کلیک کنید

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • تبادل لینک و بنر
  • شهرداری نوش اباد
  • دانلود صمد ممد
  • تبادل لینک و بنر
  • دانلود
  • دانلود
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • الکترو مگ
  • هندز فری تغییر صدای موبایل
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • آسمون کاغدی
  • تهران موزیک
  • در هم بر هم
  • تبادل لینک هوشمند و رایگان
  • عاشقانه ها
  • شرکت نویان سحر پایدار
  • مدل لباس
  • فیسبوک ایرانی
  • کسب در آمد
  • فیسبوک فارسی
  • . . . تنهایی . . .
  • تهران موزیک
  • شاید برای تو،شاید برای دلم
  • Alone boy2
  • فول البوم
  • blue4music |بروز ترین مرجع موزیک و ویدیو
  • کسب درآمد هر ای پی 57 ریال شمارش دقیق
  • بزرگترین سایت دانلود فیلم و اهنگ
  • بیا 2 دانلود
  • نمونه سوال امتحانی
  • سرگرمی اس ام اس سند
  • کسب درآمد هر ای پی 57 ریال
  • سرگرمی
  • باران موزیک
  • طنز و عاشقونه و دیدنی با ما
  • طنز و عاشقونه و دیدنی با ما
  • تاس دانلود
  • ایران کیدذ
  • عکس های خفن خفن سرا
  • پیامک من|آرشیوی از بهترین پیامک ها
  • دانلودپا | مجله خبری تفریحی
  • وی بی اف دانلود | شارژ رایگان
  • رپ صدا | بزرگترین سایت رپ | دانلود جديد
  • مدیا
  • پیشبینی فوتبال تست خزر
  • دانلود بازی و نرم افزار اندروید
  • پاتوق سرای شما♥
  • اس ام اس جدید
  • دانلود سوال پيام نور + اخبار پيام نور
  • کسب درامد باورنکردنی
  • سایت تفریحی سرگرمی یــــــوک!!!
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • سرگرمی تفریحی بینگفا
  • .:| شارژ ایرانسل و همراه اول |:.
  • بدو دانلود
  • کاریکاتور
  • عکس جدید
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    سایت ما چجوریه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2647
  • کل نظرات : 167
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 523
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,221
  • بازدید ماه : 3,004
  • بازدید سال : 40,611
  • بازدید کلی : 192,984
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ

    ابزار وبمستر

    مشاهده صفحه

    متحرک کردن عنوان وب

    ابزار هدایت به بالای صفحه