loading...
مجله تفریحی و سرگرمی و علمی(با خنده وارد شوید)
عضویت در وب

جهت عضویت در سایت کلیک کنید
جهت عضویت در سایت کلیک کنید
به علت به روز بودن از صفحات دیگر نیز بازدید کنید

محمدرضا بازدید : 27 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

عوارض کم خوابی یا بی خوابی در پدید آمدن بیماریها

ضررهای کم خوابی, ضررهای بی خوابی

ضررهای کم خوابی یا بی خوابی برای بدن جدی بگیرید

ضررهای کم خوابی
کم خوابی و یا بی خوابی اصلاً خوب نیست. در حقیقت عوارض آن بسیار زیاد است. شاید برایتان عجیب باشد، ولی کم خوابی و بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می رساند. برای کم خوابی عوامل بسیاری وجود دارد.

 

ضررهای کم خوابی برای بدن
استرس های زندگی روزمره می تواند توانایی خوب خوابیدن را تحت الشعاع قرار دهد یا شاید به علت کار و فعالیت زیاد ساعات خواب خود را کاهش دهیم یا ممکن است دچار مشکلات جسمی و روانی باشیم که خواب را مختل کرده و از این که دچار کمبود خواب هستیم نیز کاملاً آگاه نباشیم.

 

با این حال درک این مسأله بسیار مهم است که کم خوابی ویا بی خوابی غالباً به دلایل اختلالات ناشناخته خواب بروز می کند. بعد از یک خواب معمولی در شب، ممکن است در طول روز احساس خواب آلودگی نمائید یا این که احساس کنید به هیچ وجه سر حال نبوده و نمی توانید فعالیت کنید، اما کاملاً از این که دچار اختلال خواب هستید یا از کم خوابی رنج می برید، آگاه نباشید.

 

ضرر های کم خوابی و بروز چاقی در افراد
خواب یک نیاز غیر قابل چشم پوشی است و ارتباط آن با چاقی و عدم تناسب اندام رابطه معنی داری است.اغلب گفته می‌شود که ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه برای بدن لازم است اما این مدت زمان، بنا به نیاز بدنی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. اخیراً محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کم خوابی یا بی خوابی باعث پُرخوری می‌شود.

 

در واقع بی خوابیدن با افزایش کالری‌های مصرفی در طول روز ارتباط دارد و افرادی که ساعات کمتری می‌خوابند در مقایسه با افرادی که خواب کافی دارند میل بیشتری به خوردن غذا دارند و خطر ابتلا به چاقی در آنان بیشتر دیده می شود. لذا دانشمندان درصدد بررسی ارتباط میان مدت زمان کوتاه خواب و بروز چافی در افراد هستند.

در همین راستا مطالعه ای برگرفته از ژورنال AJCN برروی مردان و زنان با وزن طبیعی به منظور بررسی ارتباط میان تعادل انرژی با طول دوره خواب کوتاه مدت و خواب نرمال صورت گرفت.در این مطالعه ۱۵ مرد و ۱۵ زن با سن ۴۹ –۳۰ سال و BMI: 26- 22 که بطور منظم ۹- ۷ ساعت خواب در طول شبانه روز داشتند انتخاب شدند.

 

شواهد علمی اخیرحاکی از آنندکه کم خوابی باعث افزایش مصرف انرژی و چربی می گردد و همین امر ارتباط میان خواب و چاقی را اثبات می نماید بر اساس این یافته ها افزایش دریافت های غذایی در کنار مصرف انرژی بالا در افرادی که تحت شرایط خواب کوتاه مدت هستند آنها را مستعد ابتلا به چاقی می نماید.

 

کم خوابی,بی خوابی,چاقی

کم خوابی یا بی خوابی باعث افزایش مصرف انرژی و چربی می گردد

 

ضررهای کم خوابی و ارتباط آن با سرطان
پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند که کم خوابی و محرومیت از خواب کافی شبانه، خطر رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد.
این پزشکان می‌گویند: اختلال و آشفتگی در خواب تنها در مدت چهار هفته می‌تواند تاثیر سوء از این حیث داشته باشد که دلیل اصلی آن، آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن و تحلیل رفتن توانایی این سیستم در کنترل یا ریشه‌کن کردن سلول‌های سرطانی اولیه است.

 

در این بررسی آزمایشگاهی که روی دو گروه موش و کیفیت خواب آنها انجام گرفت، مشخص شد که تومورهای موجود در بدن موش‌ها با الگوی خواب نامنظم، دو برابر بزرگتر از تومورهای موش‌هایی است که خواب کافی و طبیعی داشته‌اند.

الگوی خواب ناپیوسته بر چگونگی مقابله سیستم ایمنی بدن با سرطان تاثیر گذاشته و موجب می‌شود بیماری تهاجمی‌تر شود.

 

ضررهای کم خوابی و ارتباط آن با مرگ زودرس
پژوهشگران می‌گویند افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند در معرض خطر بیشتر مرگ زودرس هستند.

 

به گفته این پژوهشگران افرادی که کمتر از این مقدار می‌خوابند، ۱۲ درصد با احتمال بیشتری به طور زودرس می‌میرند، در عین حال این پژوهشگران رابطه‌ای میان خوابیدن بیش از ۹ ساعت در شبانه روز و مرگ زودرس پیدا کردند.

 

سرپرست این پژوهش در دانشگاه وارویک در انگلیس گفت: “اگر کم بخوابید، در معرض ابتلا به دیابت، چاقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا قرار می‌گیرید.”

 

محمدرضا بازدید : 24 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

10 علت بدرنگی دندانها و راههای جلوگیری از آنها

علت زرد شدن دندان ها,علت  بدرنگ شدن دندان ها,راههای سفید کردن دندانها

عوامل تاثیرگذار بر تغییر رنگ دندانها

10 علت بدرنگی دندان‌ها
اگر دندان های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.


دلایل مختلفی برای بدرنگ شدن دندان ها وجود دارند که عبارتند از:
1- بدرنگ شدن دندان توسط مواد خوراکی و آشامیدنی : قهوه، چای، نوشابه ها، برخی آبمیوه ها و آب سبزیجات (مثل آب سیب و آب گوجه فرنگی) می توانند باعث لکه دار شدن دندان ها شوند.


2- مصرف تنباکو و بدرنگ شدن دندانها : کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو می تواند دندان ها را لکه دار کند.
3- تمیز نگه نداشتن دندان ها: مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم می تواند پلاک دندان و مواد ایجاد کننده لکه دندانی مثل قهوه و تنباکو را از بین ببرد و از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کند.
4- تاثیر بیماری ها بر بدرنگ شدن دندانها: بیماری های مختلفی می توانند روی مینا (سطح سفت روی دندان) و عاج دندان (ماده زیر مینای دندان) تأثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.
برخی روش های درمانی نیز می توانند روی رنگ دندان مۆثر باشند. به عنوان مثال رادیوتراپی (اشعه درمانی) گردن و سر و نیز شیمی درمانی می توانند باعث بدرنگ شدن دندان ها شوند.به علاوه ابتلا به برخی عفونت ها در مادران باردار می تواند با تأثیر برروی رشد مینای دندان جنین، باعث تغییر رنگ دندان ها در نوزاد شود.

 

علت زرد شدن دندان ها,علت  بدرنگ شدن دندان ها,راههای سفید کردن دندانها

تاثیر داروها بر روی تغییر رنگ دندان

 

5- داروها: دادن داروی آنتی بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین به کودکان زیر سن 8 سال که هنوز دندان هایشان در حال رشد است، باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.
استفاده از دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید باعث ایجاد لکه دندانی می شود. آنتی هیستامین ها (مثل بنادریل)، داروهای ضد روان‌پریشی و داروهای فشار خون بالا نیز می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.


6- تاثیر مواد دندانپزشکی بر بدرنگ شدن دندانها: برخی مواد مورد استفاده در دندانپزشکی مثل مواد پرکننده دندان و خصوصا مواد حاوی سولفید نقره باعث ایجاد رنگ خاکستری مایل به سیاه در دندان ها می شوند.
7- افزایش سن: با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان کم کم ساییده می شود و رنگ زرد طبیعی عاج دندان را آشکار می کند(عاج در زیر مینای دندان است) و باعث بدرنگ شدن دندان می شود.


8- عوامل ارثی و ژنتیک در بدرنگ شدن دندان: برخی افراد به طور ژنتیکی، دندان های روشن تر و یا تیره تری نسبت به بقیه دارند.
9- عوامل محیطی: استفاده زیاد از فلوراید باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. این فلوراید اضافی می تواند از طریق منابع طبیعی (مثل آب آشامیدنی با فلوراید زیاد) یا دهانشویه، خمیردندان، فلوراید درمانی در کودکان یا مصرف مکمل آن به بدن وارد شود.
10- آسیب و صدمات: به عنوان مثال آسیب ناشی از افتادن در کودکان و ضربه به دندان، می تواند تشکیل مینای دندان را مختل کند، زیرا دندان های کودکان هنوز در حال رشد هستند. همچنین آسیب ها و صدمات می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها در بزرگسالان شود.

 

علت زرد شدن دندان ها,علت  بدرنگ شدن دندان ها,راههای سفید کردن دندانها

اثر آسیب ها و صدمات بر بدرنگ شدن دندانها

 

چطور از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنیم؟
با ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی تان می توانید از بدرنگی دندان ها جلوگیری کنید به عنوان مثال اگر خیلی قهوه می نوشید یا سیگار می کشید، مقدار آن را خیلی کم و یا حتی قطع کنید.
همچنین به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان هایتان تمیز بماند و هر شش ماه یکبار به بهداشت کار دهان و دندان مراجعه کنید تا دندان هایتان را تمیز کند.
اگر دندان های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.


چه روش هایی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد؟
روش سفید کردن دندان ها، بسته به علت تغییر رنگ آنها مختلف هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:
1- یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از یک دندانپزشک
2- پرهیز از مصرف موادغذایی و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شوند.
3- باندینگ دندان (پیوند دندان)
4- روکش کردن دندان
5- استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک
6- استفاده از روش های سفیدکردن دندان در دندانپزشکی
7- استفاده از مواد سفیدکننده دندان که نیاز به نسخه دندانپزشک ندارند.

 

محمدرضا بازدید : 32 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

علت درد دندان بعد از عصب کشی

دندان عصب‌کشی, دهان و دندان, عصب‌کشی دندان

عصب کشی دندان

 

برای ما دندان‌پزشکان، مواجه شدن با بیمارانی که به‌دلیل درد دندان پس از عصب‌کشی مراجعه می‌کنند، عادی است اما برخی بیماران کماکان تا چند روز بعد از عصب‌کشی، درد احساس می‌کنند و قانع شدن بیشتر آنها در مورد درد بعد از درمان عصب کشی، اغلب کار راحتی نیست چون بیماران به دلیل درد مراجعه می‌کنند و انتظار رفع درد بعد از درمان، کاملا طبیعی و به حق است...

 

درمان ریشه (عصب‌کشی) را بیشتر مراجعان دندان‌پزشکی در کشور ما، حداقل یک بار تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد قبل از مراجعه برای عصب‌کشی بدبین هستند و به دلیل توصیف‌هایی که شنیده‌اند یا تجربه‌های ناگواری که احیانا قبلا داشته‌اند، آن را درمانی دردناک و حتی وحشتناک فرض می‌کنند!

 

دندان عصب‌کشی, دهان و دندان, عصب‌کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان

 

همچنین در ذهن بیشتر بیماران در مورد احتمال درد بعد از عصب‌کشی سوال‌های زیادی مطرح است. معمولا مهم‌ترین سوال بیماران این است که مگر «عصب» دندان کشیده نشده است؟ پس چطور ممکن است دندانی که عصب ندارد، درد بگیرد؟ حقیقت این است درمانی که دندان‌پزشکان آن را با عنوان «درمان کانال ریشه» می‌شناسند (در خیلی از کشورهای خارجی هم به همین نام نامیده می‌شود) و بیماران ما آن را عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی می‌نامند، محدود به خارج کردن عصب از داخل دندان نیست.

 

درمان عصب کشی در اصل شامل پاکسازی و شک دادن داخل کانال‌های ریشه در طول مناسب و مسدود کردن مسیر کانال‌ها با مواد صناعی است به طوری که میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌های داخل کانال ریشه پاکسازی شوند و امکان رشد میکروب‌ها هم در آینده غیرممکن شود. تمام این کارها برای یک دندان ممکن است مستلزم حداقل ۱ تا ۳ جلسه درمانی باشد و کاری دقیق و زمانبر است. بعد از عصب‌کشی شما ممکن است درد داشته باشید. اگر قبل از عصب‌کشی درد داشته‌اید، احتمال وجود درد بعد از عصب‌کشی هم بیشتر است.

 

دندان عصب‌کشی, دهان و دندان, عصب‌کشی دندان

قسمتهای مختلف دندان در شکل نشان داده شده است

 

این درد بیشتر وقت‌ها به کامل نبودن عصب‌ کشی یا وجود اشکال در درمان ربطی ندارد. مکانیسم‌های درد بدن انسان مخصوصا در سر و گردن بسیار پیچیده هستند. گاهی حتی باوجود رفع علت اصلی درد، سیستم اعصاب محیطی و مرکزی همچنان تحریک درد را ادامه می‌دهند و گاهی یک واکنش التهابی در بعضی موارد علت درد شدید و تورم بعد از عصب‌کشی است، بنابراین وجود درد بعد از عصب‌کشی مخصوصا در ۲۴ ساعت اول، طبیعی است و جای نگرانی ندارد چون در بیشتر موارد با دارو قابل کنترل است.

 

حتی تا چند روز بعد از عصب‌کشی، درد حین غذا خوردن و موقع فشار روی دندان عادی است. برای اینکه بعد از عصب‌کشی کمترین درد را داشته باشید، داروهای تجویزی یا توصیه شده به‌وسیله دندان‌پزشک را در اولین فرصت بعد از تمام شدن کار درمان شروع کنید. معمولا مسکن‌ها اگر قبل از رفع بی‌حسی مصرف شوند، اثر بهتری خواهند داشت.

 

به ترتیب مصرف دارو‌ها دقت و سر موقع دارو‌ها را استفاده کنید. اگر درد شدید یا تورم داشتید، خونسردی‌تان راحفظ کنید و با دندان‌پزشک تماس بگیرید. عصب‌کشی ذاتا درمان دردناکی نیست ولی در برخی بیماران و در بعضی شرایط، مقداری درد بعد از درمان که با کمک دارو‌ها قابل‌کنترل است، انتظار می‌رود.

 

محمدرضا بازدید : 31 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

شیوه های صحیح نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن + تصاویر

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

شیوه های صحیح نشستن ، ایستادن ، راه رفتن و خوابیدن
هنگامی که در مورد سلامتی صــحبت بـه میـان مـی آیـد بی تـردید وضــعیت صحیـح قرارگـیـری بـدن شـمـا هـنـگام فعالیت های گوناگون در رأس فهرست عوامل مهم سلامتی قـرار خـواهد گـرفـت، زیـرا بـه انـدازه تغذیه مناسب، ورزش، پـرهـیـز از مواد الکلی و سیگار در حفظ سلامتـی بـدن موثر می باشد. وضـعـیت صحیح قرارگیری اندام ها کمک مـی کند تا کـارهـایـتـان را بـا انـرژی بیـشتـر و اسـتـرس و خـستگی کمتر به انجام رسانید.


هنگامی که وضعـیت بدن شما در حالت مناسب می باشد
هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن کمترین فشار و استرس روی عضلات بدن شما اعمال می گردد. وضعیت ستون فقرات شما در حالت استراحت و خنثی می باشد، اعضاء حیاتی بدن(مانند قلب) در مکان صحیح قرار دارند، استخوان ها و مـفاصـل در وضـعـیت صـحیـح خـود قـرار دارنـد و کـارایـی عضـلات حداکثر می باشد تحلیل و سـایش نـابـهنـجار مـفاصل کاهش یـافته و از التهاب مفاصل جلوگیری بعمل می آید از مشکلات کمر درد و دردهای عضلانی جلوگیری می کند،از خستگی جلوگیری می کند ،در بهبود ظاهر شما موثر است. از این رو آگاهی از شیوه های صحیح نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن حائز اهمیت است.


وضعیت نادرست بدن بر اثر موارد زیر ایجاد می گردند
سوانح و مصدومیت ها، اضافه وزن و چاقی، تکیه گاه نامناسب تشک در هنگام خواب، مشکلات بینایی،کفش نامناسب و پاشنه بلند،عـادات نشـستن، ایـستـادن و خـوابـیـدن،فقر حرکتی و عدم حرکت مانند کودکان آپارتمانی که بنا به شرایط فیزیکی زندگی امکان تحرک کمتری دارند، عادات نامناسب حرکتی مانند تحمل وزن بدن روی یک پا،حمل کیف های سنگین کودکان دبستانی به صورت یک طرفه و ممتد.


شرایط لازم برای داشتن وضعیت صحیح
عضلات قوی و انعطاف پذیر،حرکات طبیعی مفاصل،توازن قدرت عضلانی در دو سوی ستون فقرات، آگاهی از وضعیت بدن در حالات مختلف.
مـهمتـرین قسـمت بـدن که نقش بسزایی در داشتن وضعیت صحیح بدن ایفا می کـنـد، ستون فقرات می باشد. ستون فقرات شما دارای قوس های طبیعی است که باید آن ها را در وضعیت طبیعی خودشان همواره حفظ کرد. تعداد مهره ها ۳۳ عدد است ولی در یک فرد بالغ به دلیل جوش خوردن مهره های خاجی و دنبالچه ، ستون فقرات از ۲۶ قطعه تشکیل می شود. ۷ مهره گردنی، ۱۲ مهره پشتی، ۵ مهره کمری.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

 میـان مـهره های کمر دیسک کمـر واقع است ،که در واقع نقش ضربه گیر را ایفا می کند هنـگــامی که شما فشار بیش از حد و نامناسب به ستون فقرات اعمال می کنـیـد بـه دیسک کمر فشار می آید و آن را از مکان خود جابجا کــرده، و به اعصاب اطراف خود فشار آورده و ایجاد درد می کنند.

 

نحوه صحیح ایستادن

سر را بالا نگاه دارید، قـائــم و راست، سـر را بـه جلو و چانه را به داخل بدهید، چانه را به عقب و یا پهلو کج نکنید، قفسه سینه را جلو نگاه داشته و استخوان کتـف را عقب نگاه دارید، زانـوها را صـاف نـگاه داشته و فرق سرتان را به سـمت سـقف بکشید، شکم را بداخل دهید، باسن را بـه عقب و یا جلو کج نکنید. سعی کنید به مدت طولانی در یک وضعیت نایستــیـد امـا هــرگاه مجبور به این کار شدید، سعی کنـید یـک پـای خـود را با قـرار دادن روی یـک جعـبه و یا چهار پایه بالا نگاه دارید و پس از مدتی پـای بـالا آمـده را بـا پـای دیگـر عوض کنید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

هنگام ایـستادن وزن خـود را روی هـر دو پا توزیع کرده و بیشترین وزن خود را به روی زیر انگشت شست پا اعمال کنید و نه پاشنه پا بـهتـر اسـت پـاها را نـیز به اندازه عرض شانه از هم باز کنید. کفش پاشنه کوتاه و راحت به پا کنید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

نحوه صحیح راه رفتن
سر را بالا نگاه داشته و با چشم هایتان مستقیم به جلو نگاه کنید. شانه های خود را در یک راستا با مابقی بدنتان حفظ کنید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 
حرکت طبیعی بازوها هنگام راه رفتن را مختل نکنید(حرکت دست و پای مخالف).پاها را در یک راستا و موازی هم قرار داده و به اطراف منحرف نکنید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

صاف و قائم بنشینید، کمر راست و شانه ها به عقب بـاسـن شـما بـاید با پشت صندلی در تماس باشد، سـه قـوس طبـیـعی بـدن بـایـد حـین نـشسـتن حـفـظ گـردنـد، وزن بدن را به طـور مسـاوی روی دو سوی باسن خود تـوزیع کنـیـد.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

زانوها باید هم سطح باسن و یا بـالاتـر از آن قرار گیرد برای این کار می تـوانید از یک چهار پایه استفاده کنید، پاها نباید روی یکدیگر قرار گیرند ، سعی کنید در یک وضعیت بیش از ۳۰ دقیقه ننشینید.برخیزید و پس از انجام دادن چند حرکت کششی مـجـددا" بنشینید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

  
هـنـگام برخاستن از حالت نشسته به سمت جلو صندلی حرکت کرده و با صاف کـردن پاها برخیزید، از خـم شدن به جلو از ناحیه کمر بپرهیزید، سپس حرکت کششی انـجام دهید مثلا ۱۰ مرتبه کمر خود را خم و راست کنید، از خم کردن گردن به اطراف تا حد امکان خودداری کنید و جای این کار تمام بـدن خود را به سمت دلخواه بچرخانید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

هنگام نشستن پشت میز کامپیوتر به نکات زیر نیز توجه کنید
ران موازی با سطح کف اتاق باشد ،آرنج باید اندکی از ۹۰ درجه گشوده تر باشد. مچ دست ها باید مستقیم باشد و به سمت بالا و پایین زانـوها ۲ الی ۳ سانتیمتر بـاید از لـبـه صنـدلی جـلـوتر باشد. مونیتور باید ۴۵ الی ۵۵ سانتی متر از پیشانی فاصـله داشته باشد. راس مونیتور نیز با سـطح چشم هـا در یـک راسـتـا باشد. صفحه کلید بهتر است ۲ سانتی متر بالاتـر از ساعد قرار گرفته و کمی نیز خم گردد.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 
شیوه صحیح تایپ کردن

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 
نحوه صحیح خم شدن، بلند کردن و حمل اشیاء
همواره از ناحیه زانوها در حالی که کمر خـود را صــاف نگاه داشته اید خم شوید، هیچ گـاه از نـاحـیـه کـمر خـــم نشوید، اجسام سنگـین تر از ۱۰ کیلو را بلند نکنید، هـیـچ گاه جسم سنگینی را بالاتر از سطح کمر نیاورید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

پـاهـا را انـدکی از یکدیگر فاصله داده تا روبروی جـسـم قـرار گـیــرید، عضلات شکم را سفت و منقبض کـنـیـد و بـا استفاده از عضلات پا جسم را از زمین بلند کنید، سپـس زانوها را به آرامی صاف کنید هنگام حمل بسته آن را تا حد ممکن نزدیک بـدن نگاه داشته و بازوها را خم نگاه دارید، عـضلات شـکم را سفت و به آهستگی گام بردارید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 
هنـگام روی زمیـن قرار دادن اجسام نیز همان مراحل بلند کردن را به طـور مـعـکـوس انجام دهید.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

 هنگام حمل کیف و چمدان آن ها را بطور متناوب با دسـت دیگر حمل کنید تا توازن بین دو سمت بدنتان حفظ گردد، همیشه بین هل دادن اجسام سنگین و یا کشیدن آ ن ها، گـزیـنـه هـل دادن را انتخاب کنید.


نحوه صحیح خوابیدن
سعی کنید در وضعیتی بخوابید که قوس های طبیعی ستون فقراتتان حفظ گردند. از تشکی که فرو رفتگی داشته و به اصطــلاح شکم داده استفاده نکنید، اگر لازم بود زیر تشک یک تخته قرار دهید، بالش همانطور که تکیه گاهی برای سر شما می باشد بـرای گردن نیز باید تکیه گاه فراهم آورد.

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 
و در صورتی کـه بـه پـهـلـو می خوابـید، اندکی زانوهایتان را خم کنید و یک بالش بین زانوهایتان قرار دهید هنـگام خـوابـیدن به پشت، یک بالش زیر زانوها قرار دهید.هـنگام خواب بـه پهلو هیچگاه زانوهایتان را تا قفسه سینه جمع نکنید. هیچ گـاه به روی شکم نخوابید چون به کمر و گردنتان فشار وارد می آید. هرگاه خواستید این کار را بکنید حتما" یک بالش زیر ناحیه میان تنه خود قرار دهید. هنگام برخاستن از روی رختخواب با کمک دست ها بلند شده و نـاگـهـان از نـاحـیه کمر خم نشوید.


نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

نحوه صحیح عوض کردن پوشاک

 

شیوه ی صحیح نشستن,شیوه درست ایستادن,شیوه ی درست خوابیدن

 

 

محمدرضا بازدید : 35 جمعه 02 اسفند 1392 نظرات (0)

به گزارش  فارس، یک زن تایوانی 48 ساله از درد بسیار شدید گوش مجبور به رفتن اورژانس می‌شود.

پزشکان سریع سمعک وی را برداشته و خون زیادی را در گوش مشاهده می‌کنند.

پس از بررسی کامل منبع درد شناخته می‌شود.

حشره‌‌ای داخل کانال گوش رفته و پوست اطراف پرده گوش را خورده بود.

 

اخبار ,اخبار علمی ,سردرد


این زن تایوانی بعد از خروج کرم به خانه برمی‌گردد و هیچ احساس دردی نیز نداشته است.

وی از کرم آنتی بیوتیک استفاده می‌کند، 2هفته بعد کانال بهبودی خود را بدست می‌آورد.

دکنر «ریچاردنلسون» مرکز پزشکی «وکسنر» از دانشگاه اوهایو گفت: در صورت اضطراری این نوع حشره معمولا با فورسپس یا با آب یا مایع شستشو باید حذف شود.

در برخی موارد پزشکان با استفاده از روغن معدنی یا لیدوکائین برای کاهش درد و خفه کردن حشره استفاده می‌کنند.

«نلسون» معتقد است اغلب سوسک‌هایی درگوش افرادی پیدا شده است چون درطول شب سوسک‌ها بیرون می‌آیند حتی به تازگی در استرالیا چنین وضعیتی پیش آمده بود چون سوسک‌ها تمایل به رفتن به مکان‌های کوچک و تاریک دارند.
اخبار علمی - فارس

 

محمدرضا بازدید : 29 پنجشنبه 24 بهمن 1392 نظرات (0)

10 واقعیت درباره جرم گوش

اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت

جرم گوش,چگونگی پاک کردن جرم گوش,سرومن چیست

10 واقعیت درباره جرم گوش
جرم گوش ماده ای چسبناک، زردرنگ و چرب است که توسط سلول های موجود در کانال گوش ترشح می شود و مجرای گوش را از گزند آلودگی ها و میکروب ها حفظ می کند. در این مطلب با 10 حقیقت درباره جرم گوش آشنا می شوید.

 

1- جرم گوش چه موادی دارد؟
جرم گوش که به آن واکس گوش، موم یا سرومن نیز گفته می شود، ترکیبی از چربی (مترشحه از غدد چربی پوست)، سلول های پوستی جدا شده از داخل گوش و ترشحات غدد سرومن در کانال گوش خارجی است.


2- آیا نوع جرم گوش خود را می دانید؟
جرم گوش دو نوع خشک و مرطوب است. نوع آن بستگی به ژنتیک شما دارد. ژنتیک مردم آسیای شمال شرقی مخصوصا مردم کشورهای چین یا کره طوری است که جرم گوش خشک دارند، در حالی که جرم گوش افراد سایر کشورها مرطوب است.


3- چطور جرم گوش شبیه موی بینی است؟
جرم گوش یکی از عوامل محافظتی بدن است. جرم گوش همانند مژه های چشم و موهای بینی از بدن ما در برابر عوامل مزاحم مثل گردوغبار، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها محافظت می کند. این عوامل با ورود به بدن باعث بروز ناراحتی، التهاب و عفونت می شوند.
اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوایی شما کم شده است و صداها را به سختی می شنوید، برای معاینه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید.


4- چطور جرم گوش شبیه اشک است؟
جرم گوش، گوش های ما را لیز و نرم می کند، همان طور که اشک، چشم های ما لیز و مرطوب می کند. اگر مقدار جرم گوش کم باشد، گوش ها دچار خشکی و خارش می شوند.


5- جرم گوش بعد از پاک کردن گوش، برطرف می شود.
گوش ها با لطف جرم گوش، خودشان را پاک و تمیز می کنند. هر وقت شما فک یا چانه خود را تکان می دهید، جرم گوش به آرامی از طرف پرده گوش به سمت سوراخ گوش می آید. سپس خشک شده و بیرون می افتد.


6- داخل گوش خود را دستکاری نکنید.
برای تمیز کردن گوش نبایستی چیزی داخل گوشتان فرو کنید، زیرا گوش ها خودشان را تمیز می کنند.
برای خاراندن گوش یا خارج کردن جرم گوش، گوش پاک کن، سنجاق، انگشت دست و هر چیز دیگری را وارد گوشتان نکنید، زیرا با این کار جرم را بیشتر به سمت داخل گوش هل می دهید که می تواند گوش را کیپ کند و شنوایی شما کم شود.

 

جرم گوش,چگونگی پاک کردن جرم گوش,سرومن چیست

7- از شمع گوش استفاده نکنید.
برخی افراد برای پاک کردن جرم گوش از شمع گوش استفاده می کنند. در این روش، فرد روی یک طرف بدن خود دراز می کشد و شمعی مخروطی شکل و تو خالی در داخل کانال گوش قرار می گیرد. سپس شمع را روشن می کنند.
گفته می شود حرارت شمع، جرم گوش را نرم می کند و بیرون می آورد.در حالی که این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و در عین حال باعث سوختگی گوش، گرفتگی گوش در اثر تجمع جرم و سوراخ شدن پرده گوش می شود.


8- چطور جرم گوش روی شنوایی موثر است؟
تجمع و سفت شدن جرم گوش، شایع ترین دلیل کاهش شنوایی است. ممکن است گاهی اوقات جرم گوش به طرف پرده گوش هل داده شود و یا گوش ها بیش از حد مورد نیاز، جرم تولید کنند.علائم تجمع و سفت شدن جرم گوش عبارتند از درد گوش، احساس سنگینی و پری گوش، احساس کیپ شدن گوش و زنگ زدن گوش.
همچنین ممکن است گوش های شما دچار خارش، بوی نامطبوع و ترشحات شوند.


9- چطور جرم گوش را تمیز کنیم؟
اگر احساس می کنید گوش های شما در اثر تجمع جرم گوش  بسته شده اند، نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید تا جرم گوش شما را تمیز کند. برای این کار:
- ابتدا لازم است جرم گوش را نرم کنید. طبق دستور پزشک برای مدت چند روز، دو تا سه بار در روز چند قطره روغن گلسیرین فنیکه را داخل سوراخ گوش خود بریزید. این روغن جرم گوش را نرم می کند و باعث خروج راحت تر آن می شود.


- بعد از چند روز نزد پزشک می روید. پزشک با استفاده از یک سرنگ پر از آب گرم، داخل گوش شما را شستشو می دهد تا جرم گوش ها خارج شود.
- سپس بیرون گوش خود را با دستمال کاغذی تمیز خشک می کنید. یا اینکه می توانید با باد ملایم سشوار داخل آن را به آرامی خشک کنید.
بیماران مبتلا به دیابت و یا اختلال سیستم ایمنی بدن بایستی قبل از این کار، بیماری خود را به پزشک بگویند.


10- چه موقع نزد پزشک برویم؟
اگر در اثر تجمع جرم گوش، شنوایی شما کم شده است و صداها را به سختی می شنوید، برای معاینه نزد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی بروید.اگر بعد از شستشوی گوش توسط پزشک، دچار مشکلی در گوش های خود گشتید، مجددا نزد پزشک بروید، مثلا اگر دچار درد گوش شدید و یا اینکه همچنان صداها را خیلی کم می شنیدید.
اگر از وسایل کمک شنوایی مثل سمعک استفاده می کنید و یا هر چند مدت یک بار گوش های شما در اثر تجمع جرم کیپ می شوند، بایستی هر چند مدت یک بار برای تمیز کردن گوش های خود نزد پزشک بروید.

 

محمدرضا بازدید : 36 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی, ارتودنسی,هزینه ارتودنسی

درمان ارتودنسی

 

آیا نیاز به درمان ارتودنسی قابل پیشگیری است؟ 
همیشه نمی توان از درمان ارتودنسی پیشگیری کرد.
چون متغیرهای بسیاری در این مورد اثرگذارند. ژنتیک به اندازه یا حتی بیش از تغییرات اکتسابی بر نیاز به درمان ارتودنسی تاثیر دارد ولی می توان با حفظ بهداشت و رسیدگی به دندانهای شیری کودکان نیاز آنها به درمان ارتودنسی را کاهش داد .


عوارض جانبی درمان ارتودنسی چیست؟
اگر درمان ارتودنسی توسط متخصص مربوطه انجام نشود امکان مواردی مانند تحلیل داخلی یا خارجی دندان، افزایش می یابد.
زردی دندانها پس از درمان ارتودنسی می تواند بابلیچینگ برطرف شود.
اگر در دوره درمانی بهداشت رعایت نشود، می تواند موجب التهاب و قرمزی و افزایش حجم لثه ها شود.

 

با درد پس از مراجعه به ارتودنتیست چه باید کرد؟
این درد 3 تا 5 روز بعد برطرف میشود و می توان برای آن مسکن مصرف کرد.

 

درمان ارتودنسی چیست؟
درمان ارتودنسی یکی از راه های مرتب کردن و حرکت دندان ها به منظور بهبود زیبایی و عملکرد آن ها ست ، همچنین می تواند باعث بهتر شدن وضعیت لثه و تسهیل رعایت بهداشت دهان شود.

 

برخی افراد دارای دندان های بیرون زده و جلو آمده هستند که می تواند باعث صدمه دیدن راحت تر دندان ها شود . بعضی نیز فک جلو زده یا عقب تر از حالت طبیعی دارند که این موارد نیز با ارتودنسی درمان می شود. به طور کلی درمان های ارتودنسی به دو دسته ارتودنسی متحرک  و ثابت تقسیم می شوند که در درمان ثابت ، تنها دندانپزشک می تواند وسایل ارتودنسی را از دهان بیمار خارج کند .

 

قبل از شروع درمان معمولا عکس های رادیوگرافی  و مدل های گچی از فک های بیمار تهیه می شود.
باید توجه داشت که درمان ارتودنسی تنها یکی از راه های بهبود مشکلات زیبایی و ... فک و دندان هاست و ممکن است این مشکلات با راه های دیگر مانند ترمیمی و یا حتی جراحی بهبود یابند .

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی(متحرک و ثابت )ضروری است

 

درمان ارتودنسی, ارتودنسی,هزینه ارتودنسی

 درمان ارتودنسی

 

درمان ارتودنسی چقدر طول می کشد ؟
باید گفت که  پاسخ به این سوال برای افراد مختلف و در سنین مختلف متفاوت می باشد اما به طور کلی می توان گفت که  درمان ارتودنسی از چند ماه تا حدود سه سال ممکن است طول بکشد . یکی از فاکتور های مهم تعیین کننده طول درمان ،‌ شدت ناهنجاری یا همان بهم ریختگی دندان هاست  به عبارت دیگر هرچقدر مشکلات دندانی و اسکلتی قبل از درمان بیشتر باشد ،‌درمان پیچیده تر و طولانی تر می شود .

دندانپزشک شما به بهترین نحو می تواند مدت درمان را پیش بینی کند ،‌اما باید توجه داشت که ممکن است درنهایت درمان کوتاهتر یا طولانی تر از مدت پیش بینی شده باشد .
همکاری بیمار و رعایت دستورات پزشک از عواملی هستند که به درمان موفقیت آمیز کمک می کنند .

 

چرا در درمان ارتودنسی دندان ها را می کشند؟
گاهی اوقات به علت کمبود فضا برای قرارگرفتن دندان ها در محل مناسب ،‌نیاز به کشیدن یک یا چند دندان وجود دارد.

 

آیا افراد بعد از سن رشد می توانند ارتودنسی کنند؟
بله. روشهای ارتودنسی ثابت که در آنها از براکت های چسبیده به سطح دندان استفاده می شود، در سنین بعد از سن رشد هم چجواب میدهند.

 

رادیوگرافی های لازم برای ارتودنسی چیست؟
رادیو گرافی رایج در این زمینه پانورامیک می باشد که همه دندانها را در یک کلیشه نشان می دهد. رادیوگرافی دیگر سفالومتری جانبی می باشد که بصورت نیم رخ رابطه دندانها و فکین را نسبت به صورت و جمجمه نشان می دهد.

 

چرا درمان ارتودنسی لازم می شود؟
درمان ارتودنسی می تواند باعث زیباتر دیده شدن افراد شود. این مسئله گاهی خیلی اهمیت ندارد اما گاهی هم می تواند باعث ارتقاء اعتماد به نفس و رفتارهای اجتماعی و خانوادگی فرد شود.

 

گاهی به دلیل روی هم قرار گرفتن بیش از حد سطوح دندانی رعایت بهداشت سخت شده و فرد مستعد بیماریهای چون پوسیدگی و مشکلات لثه و استخوان فک میشود.
هم چنین گاهی صدا دادن فک و درد و التهاب در ناحیه ی مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) با ارتودنسی برطرف می شود
کاربردهای دیگری هم برای درمان ارتودنسی شمرده می شود که می توان به تصحیح تکلم به دنبال ارتودنسی اشاره کرد.

 

آیا درمان ارتودنسی برگشت پذیر است؟
در اکثر بیماران بعد از اتمام دوره ی فعال درمان (با دستگاه های ثابت یا متحرک) یک دوره ی نگهدارنده (Retention) معمولاً ازدوماه تا حدود یک سال با دستگاه های نگهدارنده (Retainer) توصیه می شود. امروزه به جز دستگاه های نگهدارنده ی متحرک که اکثر بیماران از آنها استفاده می کنند. دستگاه های نگهدارنده ی ثابت  نیز وجود دارند که استفاده از آن ها به مراتب آسان تر است. حتی با انجام تمامی مراحل نگهداری درمان چند درصد برگشت جزیی در دندان ها مشاهده می شود. که طبیعی  است .

 

برگشت های شدید در درمان ارتودنسی فقط به خاطر عدم همکاری بیمار دراستفاده از وسایل نگهدارنده بوده که به راحتی قابل پیشگیری است وبا همکاری خوب بیمار به وقوع نمی پیوندد. گاهی موارد ناشی از تغییرات رشدی ودندان های عقل، کمی ترتیب دندان ها را به هم می زند که باید زیر نظر متخصص ارتودنسی وبه موقع تحت کنترل قرار گیرند.

 

سن مناسب درمان چه سنی است؟
از حدود 6 سالگی یعنی زمانی که اولین دندان دائمی (دندان آسیا) رویش پیدا کرد.

تغییرات اسکلتال در محدوده سنی خاصی امکان‌پذیر است و معمولا ارتودنتیست پس از حذف عامل به وجودآورنده نسبت به تغییرات ابعاد فکی در جهت‌های مختلف اقدام می‌کند.
تا حدود سنین 12 تا 15 سالگی می‌توان تغییرات اسکلتال و عضلانی مانند بزرگ‌کردن فک را در بیماران انجام داد.

 

بهترین سن درمان ارتودنسی با دستگاه ثابت، حدود 12 سالگی است. پس از 12 سالگی با افزایش سن بیمار درمان‌ها باید محافظه‌کارانه‌تر انجام شوند.

 

پلاک های متحرک و سیم های ثابت ارتودنسی چه فرقی با هم دارند؟
دستگاه متحرک حین درمان توسط بیمار قابل خارج شدن و جای‌گذاری است اما نوع ثابت را فقط ارتودنتیست می‌تواند جای‌گذاری كند و در پایان درمان از دهان خارج کند.
در سنین پایین تر و درمانهای خفیف تر، گاها درمانهای متحرک کفایت می کنند.

 

درمان ارتودنسی, ارتودنسی,هزینه ارتودنسی

 درمان ارتودنسی

 

چرا هزینه درمان ارتودنسی زیاد است؟
هزينه درمان ارتودنسي بسته به نوع مشكل، شدت آن، طول دوره درمان و اين كه توسط چه كسي و حتي در كجا درمان مي شويد متفاوت است. 
براي داشتن دندان هاي رديف و زيبايي بيشتر علاوه بر وقتي كه بايد صرف كنيد هزينه نسبتا بالايي را هم بايد بپردازيد. مثل بسياري از تصميمات مهم زندگي، براي چنين تصميمي نيز لازم است بررسي خوبي انجام دهيد.

 

هزينه نهايي درمان ارتودنسي وابسته به انتظار نهايي بيمار از درمان است. گاهي اوقات خواسته بيمار در حد رديف كردن دندان ها و گاهي براي تغيير فرم كلي صورت است. طبيعي است كه روش درمان در اين دو گروه متفاوت بوده و هزينه متفاوتي را درپي خواهد داشت.

 

جالب است بدانيد هزينه چنين درمان هاي ساده اي در ايران بسيار ارزان تر از درمان هايي است كه در كشورهاي خارجي انجام مي شود و هزينه اين درمان ها در ساير كشورها حداقل 2 تا 3 برابر بيشتر است. 

 

محمدرضا بازدید : 23 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (0)

با این گیاه به جنگ "جوش هایتان" بروید!

آویشن,خواص آویشن,خاصیت آویشن,خواص دارویی آویشن,خواص درمانی آویشن,خاصیت گیاه آویشن

آویشن گیاهی است علفی، دارای شاخه‌های زیاد و چوبی به ارتفاع تا 30 سانتی متر که در نواحی کوهستانی در بین تخته سنگ و به ویژه در کشورهای اروپایی می‌روید.

ساقه‌های آویشن پوشیده از کرک و برگ‌های کوچک زیادی است. برگ‌های آن کوچک، لوزی شکل، نوک تیز و به صورت متقابل، بر روی ساقه قرار دارند. این برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ است و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز می‌باشد.

گل‌ها کوچک، گلی رنگ و یا سفید و به صورت مجتمع در انتهای ساقه قرار گرفته‌اند.

قسمت مورد استفاده‌ی گیاه، گل و به ویژه برگ‌های آن است. این گیاه، به طور محدود و برای تهیه‌ی داروها، در ایران کشت می‌گردد.
 

اين گياه "خاصیت ضد میکروبی" داشته بنابراین می توان آن را جایگزین داروهای شیمیایی برای رفع جوش در سطح پوست کرد.


المیرا رسولی متخصص طب سنتی گفت: گیاه آویشن در درمان "ضایعات التهابی آکنه" موثر است این گیاه دارویی را می تواند جایگزین داروهای شیمیایی کرد و آکنه را از بین ببرد.
 
وی با بیان اینکه آویشن خواص ضد میکروبی دارد بیان کرد: علت ایجاد جوش‌ها در نوجوانی و جوانی عدم تعادل چربی در سطح پوست است از این رو برای تعادل سطح تمام پوست می توان از "دمنوش آویشن" استفاده کرد.
 
وی در خصوص طرز تهیه این دمنوش تصریح کرد: برگ آویشن را می توان به مدت 20 دقیقه بجوشانید و مصرف یکبار در روز می تواند به "شفافی پوست" و رفع آکنه ها کمک کند.
 
وی در خصوص عوارضی که می تواند در استفاده از این گیاه دارویی ایجاد شود گفت: حساسیت های پوستی التهاب لب ها است و البته مصرف این نوع گیاه برای "خانم های باردار" ممنوع است.

 

محمدرضا بازدید : 26 پنجشنبه 10 بهمن 1392 نظرات (0)

ورم پستان؛ علل و درمان

\"ورم

ورم پستان؛ علل و درمان
هنگامی که بافت پستان دچار عفونت گردد و در اثر آن درد، ورم، قرمزی و گرمی در پستان به وجود بیاید، به آن ماستیت اطلاق می‌ شود. افراد مبتلا به ماستیت ممکن است دچار تب و لرز نیز شوند.این بیماری بیشتر در زنان شیرده اتفاق می ‌افتد. ورم پستان اغلب در سه ماه اول شیردهی رخ می‌دهد (سه ماهه پس از زایمان)، اما ممکن است که در ادامه دوران شیردهی نیز ایجاد شود.


روش برخورد با این بیماری بسیار مهم و حساس است، زیرا تشخیص و درمان زودهنگام آن نه تنها به نفع مادر است، بلکه سلامت و تغذیه نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهد.گاهی اوقات ورم پستان آن قدر برای مادر ایجاد ناراحتی می‌ کند که منجر به ندادن شیر به نوزاد می‌ شود و مادر مجبور به تغذیه نوزاد با شیر خشک می‌ شود.


علایم ماستیت چیست؟
- حساس بودن پستان نسبت به تماس
- ضعف عمومی بدن
- ورم بافت پستان
- در تمام مدتی که نوزاد از سینه مادر شیر می‌ مکد، مادر احساس درد و سوزش می ‌کند.
- قرمز شدن پوست سینه
- تب و لرز


علل ماستیت چه می‌باشد؟
1- مسدود شدن مجرای شیر: اگر در طی شیردهی احساس می ‌کنید که یک سینه به طور کامل تخلیه نمی‌ شود و مقداری شیر هنوز هم در سینه باقی مانده است، ممکن است مجرایی در سینه شما مسدود شده باشد که سبب برگشت شیر می‌شود و همین امر منجر به عفونت سینه می‌شود.


2- وارد شدن باکتری به بافت سینه: باکتری‌های سطح پوست و یا باکتری‌هایی که در دهان نوزاد وجود دارند ممکن است وارد مجاری شیر بافت پستان شوند و یا از ترک‌هایی که در بافت سینه وجود دارند وارد شوند. باکتری‌های وارد شده می‌ توانند تکثیر پیدا کنند و عفونت را در بافت سینه ایجاد کنند.


عوامل خطر ابتلا به ورم پستان چه می‌باشد؟
- شیردهی در طی هفته اول پس از زایمان
- ترک نوک پستان، اگرچه ممکن است بدون ترک خوردن هم ماستیت ایجاد شود.
- استفاده از یک روش شیردهی به طوری که یک سینه به طور کامل تخلیه نشود.
- استفاده از سینه بندهای تنگ، زیرا جریان شیر در سینه محدود می‌ شود و سبب بروز ورم سینه می ‌شود.
- خستگی بیش از حد مادر، زیرا بر جریان شیر تأثیر می‌ گذارد.


- زنانی که در شیردهی‌های قبلی خود سابقه ابتلا به ورم پستان را داشته‌ اند، بیشتر در معرض ابتلا به ورم پستان می باشند.
- شکاف لب یا کام
ـ مشکلات در آغوش گرفتن و تماس با نوزاد
ـ عدم شیردهی
ـ سوءتغذیه مادر
ـ عفونت نوک پستان
ـ استفاده از شیردوش دستی پستان
ـ ابتلا به عفونت مخمری

 

\"ورم

 

درمان ورم پستان چه می ‌باشد؟
- مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید با علائم این بیماری آشنا باشند تا در صورت ابتلا به آن، روش‌های درمانی را تحت نظر پزشک انجام دهند.


- درمان ماستیت با بهبود روش شیردهی آغاز می‌شود. در صورتی که مادر شیر دادن به نوزاد را طی ابتلا به ماستیت متوقف کند، احتمال بیشتری دارد که دچار آبسه شود. گفتگو با یک مشاور شیردهی مجرب اغلب بسیار ارزش دارد.
- مادرانی که به این بیماری مبتلا هستند، باید به مقدار کافی استراحت کنند، مقدار زیادی مایعات بنوشند و از کمپرس گرم و سرد برای پستان استفاده کنند.
- به آرامی باید پستان ورم کرده را ماساژ دهند.


- این مادران می‌توانند با تجویز پزشک برای رفع تب، از استامینوفن و یا ایبوبروفن استفاده کنند. این دو قرص خطری برای شیردهی ندارند.
- معمولا در این شرایط آنتی بیوتیک تجویز نمی ‌شود، مخصوصا اگر برای بار اول به ورم پستان مبتلا شده باشید و احساس بدتر شدن نمی‌ کنید. اما اگر شرایط فرد وخیم بود و هر ساعت احساس بدتر شدن می‌کرد، تحت نظر پزشک می‌تواند نسبت به مصرف آنتی بیوتیک اقدام کند.


هشدارها
1- یکی از شایع‌ترین عوارض ماستیت، قطع شیردهی به نوزاد است. باید به مادران فواید فراوان شیردهی یادآوری شود و تشویق شوند که آن را حفظ کنند. متاسفانه برخی مادران هنگام مواجهه با این مشکل و یا کوچک ‌ترین مشکل در سینه خود، سریعا شیردهی به نوزاد را قطع می ‌کنند. قطع شیردهی هم به ضرر مادر است و هم نوزاد.

شیر دادن به نوزاد در این شرایط، باعث بهبودی سریع‌ تر مادر می شود، زیرا سینه‌ها تخلیه می‌ شوند و از آبسه پستان جلوگیری خواهد کرد.


2- مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید بدانند که شیر دادن به نوزاد از همه چیز مهم‌ تر است. اگر واقعا در این شرایط احساس کردند که نمی‌ توانند به نوزاد خود شیر دهند می‌توانند شیر خود را بدوشند و شیر دوشیده شده را به او بدهند (استفاده از برخی شیردوش‌ها فشار کمتری نسبت به مکیدن نوزاد ایجاد می‌کند).

برای چند روز از فرد دیگری که اصطلاحا به آن دایه گفته می‌ شود بخواهند تا به نوزادشان شیر دهد. در این شرایط همسر و خانواده‌های زن و شوهر، باید حمایت عاطفی و فکری خود را از مادر دریغ نکنند تا هر چه سریع تر بهبودی کامل پیدا کند.


3- هنگام استراحت، به روی شکم خود و یا هر حالتی که به سینه‌ها فشار وارد می‌ کند، نخوابید.
4- از استرس و فکرهای ناامیدکننده در این باره پرهیز کنید. کاهش استرس در این شرایط یعنی نزدیک شدن به بهبودی.
5- شیردهی دورانی حساس می ‌باشد. بنابراین اگر هر گونه بیماری و ناراحتی پیدا کردید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و دستورالعمل‌های لازم را به کار بگیرید تا به هر قیمتی که شده، نوزاد خود را از شیر مادر محروم نکنید.***

 

محمدرضا بازدید : 26 پنجشنبه 10 بهمن 1392 نظرات (0)

بیماری مِنیِیر؛ من می چرخم یا زمین؟

\"بیماری

اگر سرگیجه های شدیدی دارید که امانتان را برده ممکن است به منییر مبتلا شده باشید.

سرگیجه مشکل شایعی است که خیلی ها را درگیر می کند اما هر سرگیجه ای نشانه بیماری نیست ولی نباید هم از کنار آن به راحتی گذشت، به خصوص اگر همراه کاهش شنوایی و وزوز گوش باشد که نشانه های واضح بیماری «Meniere» هستند. دکتر خشایار احمدی، متخصص جراحی گوش، حلق و بینی درباره انواع سرگیجه، بیماری منییر، دلایل ایجاد، مراقبت ها و راهکارهای درمانی - تغذیه ای این بیماری توضیح می دهد.

 

فرق سرگیجه حقیقی با کاذب چیست؟
همیشه اختلال منییر زمینه ساز ایجاد سرگیجه نیست. در مواردی بعضی اختلال ها می تواند زمینه ساز بروز سرگیجه شود اما این سرگیجه ها با بعضی نشانه ها همراه است که باید به آن توجه کرد:

 

- کاهش سطح هشیاری: اگر سرگیجه بیمار با اختلال در سطح هشیاری او همراه بوده و در شرایط بروز سرگیجه فرد سردرگمی غیرعادی نیز داشته باشد باید به شرایط بیمار نسبت به ابتلا به دیگر بیماری ها شک کرد.

 

- فاصله های نامنظم: از سوی دیگر اگر سرگیجه ناگهان بروز کرده و در فاصله های نامنظم یعنی هر چند ساعت یک بار نیز بروز کند، باید وضعیت بیمار از نظر ابتلا به بعضی بیماری ها بررسی شود.

 

- ناتوانی در حرکت: اگر بیمار با اختلال حرکتی و عدم تعادل شدید روبرو شود، باید بلافاصله به متخصص مراجعه کند.

 

- غش می کنیم: در گیجی سر فرد از احساس منگی و مواج بودن، سیاهی رفتن چشم، سبک شدن و احساس سینگینی در سر و سرگیجه شکایت دارد؛ بنابراین گیجی سر یک اصطلاح کلی است که سرگیجه و احساس سبکی سر را به همراه دارد. این حالت اغلب با دراز کشیدن بهتر شده و از بین می رود؛ البته در حالت شدید با احساس غش یا بیهوشی همراه است.

 

- یک خیال است: گاهی فرد دچار توهم حرکت می شود. به این معنی که بیمار احساس می کند خود یا محیط اطرافش در حال چرخیدن، کشیده شدن به یک سمت و نزدیک شدن اشیاء موجود در محیط به طرف خودش است. در سرگیجه بیمار فکر می کند خودش یا محیط او در حال حرکت است. این نوع سرگیجه های ناشی از بیماری نیست.

 

- خون نمی رسد: کم یا بد رسیدن خون به مغز

 

- سرماخوردگی: وقتی که سرماخوردگی به گوش سرایت می کند نیز سرگیجه ایجاد می شود.

 

- قلب می تپد: اضطراب و دلهره ای که به دنبال آن ضربان قلب افزایش پیدا می کند، می تواند با سرگیجه همراه باشد.

 

- اشتباه و فشار: بعضی حرکت های اشتباه و نادرست هم منجر به افت فشار خون می شوند؛ مانند بلند شدن ناگهانی صبح هنگام

 

اگر همراه سرگیجه، سبکی سر نیز دیده شود، نشانه چیست؟
این حالت یعنی سبکی سر احساس شناوری و ناپایداری می تواند در اثر عوامل زیادی مانند بیماری های گوش داخلی، کم خونی، آلودگی هوا، بیخوابی، استرس های روزمره، اختلال های بینایی، عفونت، حساسیت ایجاد شود. همچنین تمام بیماری های سیستماتیک مانند بیماری های کلیوی، ریوی و قلبی زمینه ساز ابتلا به سرگیجه همراه با سبکی سر است.

 

\"بیماری

 

بیماری منییر چیست؟
نوعی اختلال در گوش داخلی است. سرگیجه به شکل حمله ای دورانی بروز می کند. منییر در اثر افزایش مایع درون مجاری نیم دایره گوش داخلی که مسوول حفظ تعادل است، ایجاد می شود که افزایش فشار گوش داخلی، باعث ایجاد اختلال در تعادل و کاهش شنوایی می شود. علاوه بر سرگیجه، احساس پرفشاری و پری در گوش احساس می شود. مدت زمان هر حمله 20 دقیقه است.

 

عامل اصلی ابتلا به منییر چیست؟
دلیل ابتلا ناشناخته است اما بعضی پژوهش ها نشان می دهد تغییرات هورمونی، مواد شیمیایی غیرطبیعی وارد شده در جریان خون، مواد نامناسب ایجاد شده در اثر قرار گرفتن در شرایط عصبی و استرس از عوامل ایجاد کننده این بیماری است. از موارد دیگر می توان به واکنش های حساسیتی، بیماری های خودایمنی، سابقه خانوادگی، دیابت، اختلالت عروقی مانند میگرن و عفونت های ویروسی اشاره کرد هر چند دلیل اصلی منییر نامشخص است اما یک یا مجموع دو یا چند عامل می تواند زمینه ساز ابتلا به منییر باشد.

 

کی سرگیجه نشانه منییر است؟
از شاخص ترین نشانه های این بیماری می توان به این موارد اشاره کرد:

 

- وزوز گوش همراه با احساس وجود صدایی مداوم در گوش مانند نجوا کردن، زنگ زنگ، همهمه و غرش

 

- کاهش سطح شنوایی

 

- احساس پری در گوش که فرد با حرکت دادن سر احساس سنگینی می کند.

 

- به هم خوردن تعادل و ناتوانی در نشستن و راه رفتن

 

- حالت تهوع و استفراغ

 

حمله های منییر ممکن است چند سال بعد دوباره عود کند؟
بروز حمله های سرگیجه ممکن است چند هفته یا چند ماه با هم فاصله داشته باشند و در آغاز بیماری، این فاصله ممکن است چندین سال باشد. اگر بیمار درمان نشود، حمله ها ممکن است بیشتر تکرار شده و شدیدتر شوند و در نهایت به فاصله چند روز رخ بدهند. به ندرت و در موارد بسیار شدید این حمله ها ممکن است هر روز بروز کند. در شرایطی که بیماری پیشرفت کرده یا در اثر یک حمله خاص، بیمار ممکن است از عدم تعادل در هنگام حمله ها شکایت داشته باشد. سرگیجه شدید در بیشتر موارد با تهوع و استفراغ به مدت چندین ساعت همراه است.

 

آیا مدت زمان سرگیجه منییر در هر حمله مشخص است؟
در یک حمله مشخص، سرگیجه به مدت 10 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. در مواردی نیز ممکن است حالت سرگیجه چند ساعت طول کشیده و سپس فروکش کند اما مدت زمان درگیری با این حالت چند روز یا چند هفته نیست. سرگیجه مداوم به مدت چند روز، نشانه این بیماری نیست.

 

در شرایط بروز اختلال چطور می توان به بیمار کمک کرد؟
- کمک کنید بیمار بنشیند.
- بیمار باید به آرامی دراز بکشد.
- چشم های بیمار باید باز باشد و فقط به یک نقطه خیره شود.
- دو طرف سر بالش قرار دهید؛ به طوری که سر او ثابت بماند.
- محیط را آرام کنید.
- چراغ اتاق را کم نور کنید اما خاموش نکنید.
- کنار تخت بیمار یک سطل، دستمال کاغذی، یک فنجان نوشیدنی به جز آب قرار دهید تا بیمار موقع تهوع نیاز به دستشویی رفتن نداشته باشد.
- طبق دستور متخصص به او دارو بدهید تا شرایطش کنترل شود.

 

آمارها درباره منییر چه می گویند؟
این بیماری بیشتر افراد بالغ بین 30 تا 60 سال را درگیر می کند. براساس آمارها در 85 درصد موارد یک گوش درگیر این بیماری می شود اما در 15 درصد موارد نیز هر دو گوش دچار این مشکل میشوند. این بیماری در بین خانم ها کمی شایع تر از مردان است.

 

این بیماری با رعایت نکته های تغذیه ای قابل درمان است؟
- نمک بس: حداکثر مجاز مصرف نمک تا 5/1 گرم نمک در روز است.

 

- دخانیات ممنوع: از این لحظه کشیدن سیگار را متوقف کنید.

 

- کافئین ممنوع: إچای یا دیگر نوشیدنی های کافئین دار نخورید.

 

- آب ممنوع: در شرایطی که بیماری دچار سرگیجه شده است نباید به او آب بدهید. مایعات دیگر نیز باید بسیار کم مصرف شوند.

 

- مواد معدنی کنترل شود: در صورت نیاز بیمار می تواند مکمل کلسیم مصرف کند اما مصرف سدیم خوراکی باید بسیار کم باشد.

 

- پروتئین آزاد است: مصرف این گروه از مواد غذایی مشکلی ندارد.

 

منییر با جراحی قابل درمان است؟
در صورت تکرار نشانه ها و کنترل نشدن آن با رعایت نکته های تغذیه ای، درمان با جراحی پیشنهاد می شود. کمتر از 10 درصد بیماران مبتلا به بیماری منییر، نیازمند درمان با جراحی هستند که از این گروه ها می توان به این موارد اشاره کرد:

 

- ناتوانی: اگر حمله های منییر باعث ناتوانی بیمار شود، جراحی ضروری است.

 

- تهدید زندگی: بیمارانی که شغل آنها به شکلی است که حتی یک حمله برای آنها به قیمت جانشان تمام می شود.

 

- خسته از پیگیری: بیمارانی که برای آنها پیگیری درمان غیرجراحی به هر دلیل غیرممکن است.

 

- کاهش شنوایی: اگر نشانه ها به حدی باشدکه شنوایی فرد مختل شده و کاهش یابد و سپس ناشنوایی آنها را تهدید کند، عمل جراحی ضروری است.***

 

عضویت در وب
جهت عضویت در سایت کلیک کنید

جهت عضویت در سایت کلیک کنید

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • تبادل لینک و بنر
  • شهرداری نوش اباد
  • دانلود صمد ممد
  • تبادل لینک و بنر
  • دانلود
  • دانلود
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • ساعت مچی
  • الکترو مگ
  • هندز فری تغییر صدای موبایل
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • تبادل لینک میکنی ؟
  • آسمون کاغدی
  • تهران موزیک
  • در هم بر هم
  • تبادل لینک هوشمند و رایگان
  • عاشقانه ها
  • شرکت نویان سحر پایدار
  • مدل لباس
  • فیسبوک ایرانی
  • کسب در آمد
  • فیسبوک فارسی
  • . . . تنهایی . . .
  • تهران موزیک
  • شاید برای تو،شاید برای دلم
  • Alone boy2
  • فول البوم
  • blue4music |بروز ترین مرجع موزیک و ویدیو
  • کسب درآمد هر ای پی 57 ریال شمارش دقیق
  • بزرگترین سایت دانلود فیلم و اهنگ
  • بیا 2 دانلود
  • نمونه سوال امتحانی
  • سرگرمی اس ام اس سند
  • کسب درآمد هر ای پی 57 ریال
  • سرگرمی
  • باران موزیک
  • طنز و عاشقونه و دیدنی با ما
  • طنز و عاشقونه و دیدنی با ما
  • تاس دانلود
  • ایران کیدذ
  • عکس های خفن خفن سرا
  • پیامک من|آرشیوی از بهترین پیامک ها
  • دانلودپا | مجله خبری تفریحی
  • وی بی اف دانلود | شارژ رایگان
  • رپ صدا | بزرگترین سایت رپ | دانلود جديد
  • مدیا
  • پیشبینی فوتبال تست خزر
  • دانلود بازی و نرم افزار اندروید
  • پاتوق سرای شما♥
  • اس ام اس جدید
  • دانلود سوال پيام نور + اخبار پيام نور
  • کسب درامد باورنکردنی
  • سایت تفریحی سرگرمی یــــــوک!!!
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
  • سرگرمی تفریحی بینگفا
  • .:| شارژ ایرانسل و همراه اول |:.
  • بدو دانلود
  • کاریکاتور
  • عکس جدید
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    سایت ما چجوریه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2647
  • کل نظرات : 167
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 83
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 238
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 764
  • بازدید ماه : 2,547
  • بازدید سال : 40,154
  • بازدید کلی : 192,527
  • کدهای اختصاصی
    سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ

    ابزار وبمستر

    مشاهده صفحه

    متحرک کردن عنوان وب

    ابزار هدایت به بالای صفحه